EtusivuYläkouluKansainvälisyys yläkoulussa

Kansainvälisyys yläkoulussa

Augmented Age on Inventions and Discoveries

Yläasteen seuraavan Erasmus-kansainvälisyysprojektin tiimoilla odotellaan pandemian jälkeisiä aikoja. Toivomme, että lukuvuonna 2021–2022 voimme avata haun 8.-luokkalaisille, joista noin 20 valitaan mukaan projektiin. Toiveissa on, että Erasmus-projektiin olennaisesti liittyvät vierailut ulkomaille onnistuvat.

Projektimme Digital Challenges: Unlock the Escape Room toteutetaan suurilta osin samojen kumppanikoulujen kanssa kuin vuosien 2018–2020 Augmented Age -projektimme. Mukana ovat kumppanikoulut Espanjasta (Barcelona), Hollannista (Culemborg), Puolasta (Gdansk), Turkista (Tarsos) ja Italiasta (Isernia). Projektikielenä on englanti.

Odotamme tämän projektin toteutusta innokkaasti, sillä sen sisältö on oppilaille ajankohtainen ja relevantti. Digital Challenges -projektissa kuuden eri maan koululaiset kartoittavat yhdessä digitaalisen maailmamme haasteita. Oppilaat luovat yhdessä selviytymisstrategioita. Ajankohtaisina aiheina ovat esimerkiksi kysymykset valeuutisista, digitaalisesta jalanjäljestä ja  yksilönsuojasta sekä vastuullisuudesta netissä.

Oppilaille annetaan jokaisella projektiviikolla eriaihepiiri, josta saatua tietoa he hyödyntävät esimerkiksi pakohuonetyyppisessä pelitilanteessa. Stay tuned!

Tietoa aiemmista Erasmus+-projekteista:

Lukuvuosiksi 2018-2020 myös Ogelin yläkoulu on päässyt mukaan kansainväliseen Erasmus+ kulttuuriprojektiin. Augmented Age of Inventions and Discoveries toteutetaan yhteistyössä Espanjan, Puolan, Hollannin, Kreikan ja Turkin kanssa. Projektissa koulustamme valitut kahdeksas/yhdeksäsluokkalaiset pääsevät tutustumaan monialaisesti eri kulttuureihin erilaisia teknologioita hyödyntäen. Teemana on merenkäynnin historia, jonka käsittelyssä tutuksi tulevat myös 3D-printtaus, kyberturvallisuus, sekä lisätty todellisuus ja pelillistäminen osana oppimista.

Projektissa olennaisena osana on osallistuvan oppilaan vierailu yhdessä yhteistyömaassa isäntäperheessä majoittuen sekä vierailevan oppilaan vastavuoroinen majoittaminen Helsingin vierailun aikana toukokuussa 2019. Projektityöskentelyn ohella projektin todellinen anti siihen osallistuvalle oppilaalle on näin ollen tutustua monia eri kulttuureja edustaviin oppilaisiin ja uuteen kouluympäristöön ja rakentaa elämän mittaisia ystävyyksiä.

Viikon mittaiset ulkomaanvierailut toteutetaan jokaisesta maasta viiden oppilaan ja kahden opettajan voimin, jolloin jokaisella matkalla yhdessä työskentelee ainakin 30 oppilaan kansainvälinen joukko. Ulkomaanvierailuja on viisi, joten projektista kiinnostuneita kahdeksasluokkalaisia haettiin koulustamme yhteensä 25 henkilöä alkusyksyn 2018 aikana.

Projektin ensimmäinen oppilasmatka suuntautui Ateenaan marraskuussa 2018, ja sitä seurasivat Gdanskin vierailu maaliskuussa 2019 ja koulullamme tapahtunut Helsingin projektiviikko toukokuussa 2019. Nyt uuden projektilukuvuoden aikana kohteinamme on Tarsos lokakuussa 2019, Barcelona maaliskuussa 2020 ja Culemborg toukokuussa 2020.

Tässä vaiheessa voimme jo sanoa, että yläkoulun erasmusprojektimme on ollut menestys ja janoamme lisää. Oppilaamme ovat edustaneet maailmalla kouluamme todella hyvin, ja olemme heistä ylpeitä. Oppilaista välittyvä puhdas ystävystymisen ilo ja silmin nähtävä suvaitsevaksi maailmankansalaiseksi kasvaminen ajaa meitä eteenpäin tarjoamaan vastaavanlaisia kokemusmahdollisuuksia myös seuraaville yläkoulun oppilassukupolville, ja suunnitelmat ovatkin jo aktiivisesti käynnissä seuraavaa projektihakemusta ajatellen, pitkälti saman partnerikoulujoukon kanssa. Mikäli kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, haemme uutta osallistujakuntaa alkusyksyllä 2020, silloisista kahdeksasluokkalaisista. Stay tuned, laajempaa infoa luvassa tuonnempana!

 

Augmented Age -projektimme viralliset kotisivut

 

Voit lukea projektin etenemisiä ja matkakuulumisia myös OYKn kotisivuille tehtävien matkapäivitysten kautta.

 

Augmented Age Ateenassa, marraskuu 2018.