EtusivuYläkouluKerho- ja harrastustoiminta

Kerho- ja harrastustoiminta

Koulun kerhot:

OYK:ssa on useita harrastuskerhoja. Perinteisesti ovat toimineet näytelmäkerho, liikuntakerho, musiikissa kuoro, orkesteri, lauluryhmät ja bändit. Kerhot esittelevät toimintaansa järjestämällä lukuvuoden aikana mm. teatteriesityksiä ja konsertteja. Luokanvalvojat ilmoittavat syyskuun alkupuolella kerhoista ja niiden alkamisesta.

NÄYTTIS eli yläkoulun näytelmäkerho

Yläkoulun näytelmäkerho on yhteisö, johon kuuluu hyvin erilaisia nuoria eri luokka-asteilta. Lähes kaikki näyttikseen tulevat nuoret ovat mukana toiminnassa koko yläkoulun ajan.

Näyttis tarjoaa paikan, jossa voi turvallisesti opetella tuntemaan ja ilmaisemaan itseään. Tätä opetellaan yhdessä tekemällä, toisia kuuntelemalla ja hyväksymällä muiden ideoita ja ajatuksia. Näyttiksen toiminnan tärkein tavoite on vahvistaa nuoren kasvua ja osallisuuden tunnetta.

Näyttiksessä harjoitellaan esiintymistä ja tehdään kevääksi esitys, jota esitetään muille yläkoululaisille sekä vanhemmille ja ystäville. Joskus vieraillaan myös lähialueiden alakouluissa. Keväällä 2022 Oulunkylän alakoulun kuudesluokkalaisia tuli katsomaan uusiksi kirjoitettua Peppi-tarinaa: Entä Peppi?

Näytelmät valitaan aina yhdessä tai joskus jopa kirjoitetaan yhdessä. Lukuvuonna 2022 – 2023 näytelmän tekeminen alkoi yhteisestä ideasta: näyttisläiset halusivat esittää murhamysteerin. Seuraavaksi jokainen näyttisläinen loi itselleen henkilöhahmon. Keväällä 2023 nämä henkilöhahmot nähdään esityksessä Murhamysteeri: Portaikon juurella.

Näyttistä vetää teatteri-ilmaisun ohjaaja ja äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Satu Mäkinen

Yläkoulun liikuntakerho

Yläkoulun liikuntakerhossa nuoret pääsevät itse vaikuttamaan lajisisältöihin ja tapaamaan sekä omia- että rinnakkaisluokkalaisia rennossa ympäristössä. Kerho on avoin kaikille ja se toimii hyvänä vaihtoehtona nuorille, jotka eivät halua sitoutua seuratoimintaan, mutta haluavat liikkua.

Liikuntakerho pyörii 1-2 kertaa viikossa riippuen jaksosta. Viikonpäivät ja kellonajat ilmoitetaan aina jakson alussa koulun käytävillä olevien paperimainosten sekä Wilman tiedotteiden kautta. Syksyisin ja keväisin liikutaan enemmän ulkona ja talvella toiminta siirtyy koulun sisäliikuntatiloihin. Kerhon turvallisuudesta on huolehtimassa koulun liikunnanopettaja.

Harrastustoiminta:

Harrastamisen Suomen malli – listan kaikista harrastuksista löydät osoitteesta nuorten.hel.fi/suomenmalli.

Lisätietoa: Harrastamisen Suomen malli Helsingissä : Suomen malli

Kevätlukukausi 2023

Animaagikot – animaatio tutuksi, 7.-9.lk (mukaan mahtuu uusia)

Maunulan yhteiskoulussa, keskiviikkoisin, luokassa 18, klo 14.30-16 Animaagikot-ryhmässä piirustustaidoilla ei ole väliä, sillä harrastuksessa tutkitaan erilaisia animaatiotekniikoita ja toteutetaan niiden avulla omia animaatioprojekteja. Asiantuntevan ohjaajan opastuksella opitaan toimimaan internetissä toisia kunnioittavasti ja luomaan mediasisältöä tekijänoikeuden huomioiden. Digitaalisten taitojen lisäksi animaagikoissa pääsee myös askartelemaan animaatioita konkreettisin välinein. Ilmoittautuminen:https://sog.gg/koulut/ilmoittaudu/

Yhteystiedot: harrastuskoordinaattori@sog.gg Järjestäjä: School of Gaming / Harrastamisen Suomen malli

Jos et pääse osallistumaan, muistathan perua ilmoittautumisen.

Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.

Operaatio pulssi!

Operaatio Pulssi! tarjoaa maksutonta vapaa-ajantoimintaa 12–18-vuotiaille nuorille

Kivan tekemisen kautta nuoret voivat saada uusia kavereita ja oppia uutta. Nuoret voivat myös osallistua toiminnan suunnitteluun

Helsingin nuorisopalvelut järjestää Operaatio Pulssin toimintaa. Nuoret ovat mukana suunnittelussa ja toteutuksessa. Toiminnassa on aina aikuinen ohjaaja nuorten kanssa. Yhteistyössä mukana nuoriso-, kulttuuri- ja liikuntatoimijat, kirjasto, työväenopisto, alueen koulut sekä paikalliset järjestöt ja seurat. Mainostamme myös koulujen seinällä, infotauluilla. Toimintaa on syys– ja kevätkaudella.

• Instagram: operaatiopulssi
  • Facebook: Operaatio Pulssi