EtusivuKorkeakouluyhteistyö

Korkeakouluyhteistyö

Kiinnostaako sinua opinnot korkeakoulussa jo lukion aikana? Haluaisitko kokeilla, millaista opiskelu yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa on?

Korkeakouluopintojen suorittaminen on mahdollista jo lukion aikana. Vaihtoehtoja on useita. Voit tehdä vaikkapa avoimessa yliopistossa opintokokonaisuuden haluamassasi oppiaineessa tai osallistua kotimaisen tai ulkomaisen korkeakoulun avoimelle MOOC-kurssille (Massive open online course).

Avoimista korkeakouluopinnoista voi olla hyötyä monella tavalla. Voit hakea opiskelemaan avoimen väylän kautta, saada tehdyt opinnot hyväksi luetuksi korkeakouluopintoihisi tai nauttia vain uuden oppimisesta ja kartuttaa osaamistasi.

Huomioi, että avoimen yliopiston ja ammattikorkeakoulun opinnot ovat yleensä maksullisia. Oulunkylän yhteiskoulu maksaa opiskelijan opintoja avoimessa korkeakoulussa kahden opintopisteen verran. Ilmoittautuminen maksullisille kursseille tehdään yhdessä opinto-ohjaajan kanssa.

Maksuttomia opintoja:

The Elements of AI (Tekoälyn perusteet)

Building of AI (Tekoälyn soveltaminen käytännössä)

Ethics of AI (Tekoälyn etiikka)

Tiedelukutaidon perusteet

Starting Up (Yrittäjyyden perusopinnot)

Miten talous toimii?

Geotieteiden verkkokurssi

Metsätiedekurssi

Verkkolukion korkeakoulutarjontaa

Yliopistot:

Avoin yliopisto (Opintopolku.fi)

Helsingin yliopiston tutustumiskurssit (maksuttomia)

Helsingin yliopiston avoin yliopisto

Aalto yliopiston tarjonta lukiolaisille

Helsingin kesäyliopisto

Taideyliopiston avoin yliopisto

FiTech verkkoyliopiston kaikille avoimet kurssit

Ammattikorkeakoulut:

Avoin ammattikorkeakoulu (Opintopolku.fi)

Lauran kurkistuskurssit (maksuttomia)

Haaga-Helian kurkistuskurssit (maksuttomia)

Metropolian kurkistuskurssit (maksuttomia)

Diakin orientaatiokurssit (maksuttomia)

Humakin kurkistuskurssit (maksuttomia)

Ulkomaiset korkeakoulut:

Kansainväliset yliopistojen kurssimateriaalit

Lisää opintomahdollisuuksia löydät mm. korkeakoulujen kotisivuilta. Myös kansalaisopistot, työväenopistot sekä muut vapaan sivistystyön opistot tarjoavat runsaasti opintomahdollisuuksia.

Avoimen väylä

Jyväskylän yliopiston Toinen reitti yliopistoon -hankkeen sivuilta löydät tietoa avoimen väylästä.