EtusivuLukioLuonnontiedelinja

Luonnontiedelinja

Yleistietoa linjasta

Luonnontiedelinjalla opiskelija voi osana lukio-opintojaan syventää osaamistaan monipuolisesti ja monitieteisesti eri luonnontieteiden alalla yhdessä muiden samanhenkisten opiskelijoiden kanssa. Linjalla tutustutaan laajasti luonnontieteiden avaamiin mahdollisuuksiin eri korkeakouluissa vierailujen ja yhteistyökurssien avulla. Linja tarjoaa syventävän väylän tuleviin korkeakouluopintoihin muun muassa teknilliselle ja lääketieteen alalle. Linjalla painottuvat aineet ovat matematiikka, fysiikka, kemia ja biologia.

Opiskeleminen linjalla

Opiskelija suorittaa lukio-opintojen ohessa vähintään 10 opintopistettä syventäviä opintoja valintansa mukaan matematiikasta, fysiikasta, kemiasta ja biologiasta. Syventävät opinnot ovat monitieteisiä, ja niissä tutustutaan muun muassa luonnontieteellisen tutkimuksen tekemiseen sekä ajankohtaisiin ilmiöihin kuten ilmastotieteeseen ja kyberturvallisuuteen. Luonnontiedelinjalaiset opiskelevat ensimmäisen vuoden pitkän matematiikan omana ryhmänään.

Hakeminen

Linjalle haetaan päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvon (10 pistettä) ja pääsykokeista (5 pistettä) saatujen pisteiden perusteella. Pääsykokeen maksimipistemäärä on 5 pistettä. Haun maksimipistemäärä on siis yhteensä 15 pistettä (keskiarvosta 10 pistettä, pääsykokeesta 5 pistettä). Pääsykokeesta tulee saada vähintään 1,5 pistettä linjalle päästäkseen.

Pääsykoe 2024

Kevään 2024 pääsykoe pidetään Oulunkylän yhteiskoululla 23.4.2024. Pääsykoe alkaa klo 14 ja päättyy viimeistään klo 17. Kokeen kesto on 2,5 tuntia. Koulun ala-aulasta on ohjeistus koetilaan. Kokeeseen ei ole erillistä ilmoittautumista vaan kaikkien linjalle hakevien oletetaan osallistuvan tilaisuuteen.

Yksityiselle opetusalalle annettu lakkovaroitus ei vaikuta pääsykokeen järjestämiseen, vaan mahdollisen lakon toteutuessa pääsykoe järjestetään normaalisti.

Koe suoritetaan paperilla ja kynällä, ota mukaan omat kirjoitusvälineet (kynä ja kumi). Muut mahdolliset tarvittavat välineet saat käyttöön koetilaisuudesta. Pääsykoe perustuu peruskoulun matematiikan, fysiikan, kemian ja biologian sisältöihin. Osassa tehtävistä voi olla erillisiä aineistoja ja aineistot voivat olla eri kielisiä. Paras tapa opiskella pääsykokeeseen on suorittaa peruskoulun opinnot luonnontieteissä hyvin!

Mikäli et pääse pääsykokeeseen sairastumisen (lääkärintodistus) tai päällekäisen pääsykokeen takia, voit osallistua varatilaisuuteen. Varatilaisuus järjestetään 29.4. klo 12-15. Ilmoittaudu varatilaisuuteen sähköpostilla oona.kaasinen@oyk.fi viimeistään varsinaisen koepäivän aamuna.

Lisää tietoa luonnontiedelinjasta saa sähköpostilla oona.kaasinen@oyk.fi