EtusivuLukioOpiskelijakunta

Opiskelijakunta

Oulunkylän yhteiskoulun lukion opiskelijakunta

Lukion kaikki opiskelijat ovat opiskelijakunnan jäseniä. Opiskelijakunnalla on tehtävänä edistää lukiolaisten viihtyvyyttä ja edustaa opiskelijoita koulun päätöksenteossa. Sen korkein päättävä elin on vuosikokous, joka kokoontuu tammikuussa. Vuosikokouksessa valitaan opiskelijakunnalle hallitus, joka sitten edustaa koko opiskelijakuntaa. Hallitus valitsee järjestäytymiskokouksessaan itselleen puheenjohtajan, sihteerin, taloudenhoitajan sekä mahdolliset muut toimihenkilöt.

Vuosikokousten välillä hallitus kokoontuu puheenjohtajan kutsusta suunnittelemaan opiskelijakunnan käytännön toimintaa. Perinteisiä toiminnanmuotoja ovat lukiolaisten opiskeluympäristön kehittämiseen ja viihtyvyyteen liittyvät hankkeet ja tilaisuudet. Myös juhlien järjestäminen opiskelijoille kuten lukiolaisten pikkujoulu eli puurojuhla on tärkeä osa toimintaa. Keväällä opiskelijoille on järjestetty mahdollisuus tilata yhteistilauksella oppikirjoja, mikä on näkynyt säästönä lukiolaisten kukkarossa. Opiskelijakunta tekee koululla yhteistyötä yläkoulun oppilaskunnan kanssa. Esimerkiksi keväällä järjestetty vappurieha tehdään yhteistyössä. Toinen tärkeä yhteistyökumppani on Suomen lukiolaisten liitto, joka tarjoaa mm. koulutusta ja opastusta opiskelijakunnille.

Opiskelijakunta osallistuu myös lukiolaisten opintojen suunnitteluun. Sen edustajat ovat mm. osallistuneet opettajien koulutuspäiviin, antaneet lausuntoja ja tehneet kyselyjä koulun toiminnan kehittämiseksi.

Lukion opiskelijakunnan hallituksen jäsenet 2024

Jenni Ahonen
Varapuheenjohtaja
Nestori Holma