EtusivuLukioKielidiplomit

Kielidiplomit

Kansainväliset kielitutkinnot saksassa (DSD) ja ranskassa (DELF)

DSD-logo

Saksan kielitutkinto DSD I ja DSD II

Saksan kielidiplomi Deutsches Sprachdiplom (DSD) on virallinen kielitutkinto, josta vastaavat Saksan liittotasavallan opetusviranomaiset.
Koetasoja on kaksi: DSD I vastaa kielten oppimisen viitekehyksen taitotasoa B1 ja sitä voi hyödyntää mm. haettaessa työharjoitteluun tai työhön saksalaiselle kielialueelle. DSD II vastaa viitekehyksen taitotasoa B2 tai C1, ja yhdessä suomalaisen ylioppilastodistuksen kanssa se kelpaa todistukseksi Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä korkeakouluopiskeluun vaadittavasta saksan kielen taidosta.

Kokeet pidetään omassa koulussamme ja niiden suorittaminen on opiskelijoillemme ilmaista. Arvioinnista vastaavat suomalaiset DSD-opettajat yhdessä saksankielisen ainevastaavan kanssa. Diplomit luovutetaan juhlatilaisuudessa Saksan suurlähetystössä. Lisätietoja saat saksanopettajilta ja DSD:n virallisilta kotisivuilta.

Suoritusohjeet:
A-saksan lukijat: DSD I -koe 1. tai 2. vuonna keväällä (valmistavat opinnot: SAA10)
DSD II -koe abivuoden syksyllä (valmistavat opinnot: SAA11)

B-saksan lukijat: DSD I -koe aikaisintaan 2. vuoden keväällä tai abivuonna (valmistavat opinnot: SAB11 yhdessä A-saksan kanssa)

Ilmoittautumisesta tiedotetaan Wilmassa.

Ranskan kielitutkinto DELF

DELF on Ranskan valtion virallinen, kansainvälisesti tunnustettu kielitaitodiplomi. Koulussamme sen voi suorittaa tasoilla A2, B1 ja B2. Näistä B2 on edellytys opinnoille ranskalaisissa yliopistoissa.

Kokeisiin osallistuminen on opiskelijoillemme ilmaista. Kielitutkinnossa on kaksi osaa: Kaikille suorittajille yhteiseen osaan kuuluvat kuullun- ja tekstinymmärtämisen sekä kirjallisen ilmaisun osiot. Toinen osa kielitutkintoa on yksilökohtainen suullinen osio. Kokeen pitämisestä ja arvioinnista vastaavat (suomalaiset) DELF-pätevöityneet opettajat.

Lisätietoja antaa ranskanopettaja Eija Raitala ja netistä saa lisätietoa: www.france-education-international.fr/delf-dalf
Ilmoittautumisesta tiedotetaan Wilmassa alkuvuodesta.

Suoritusohjeet:
A-ranskan lukijat:
DELF A2-taso 9. luokalla
DELF B1-taso lukion 1. vuonna
DELF B2-taso 3. vuonna

B-ranskan lukijat:
DELF A2-taso 1. vuonna
DELF B1-taso 3. vuonna Lukiossa on valmistava kurssi A- ja B-ranskan lukijoille (RAA10/RAB11) hajautettuna syksyn ajan (ma klo 14.25). Kurssin voi käydä kahdesti valmistautuessa eri tason kokeeseen mutta kurssimerkinnän saa vain kerran.

Tässä syitä, miksi ranskan lukijat päättivät tehdä kokeen:
– Saa kokemusta kielen käytöstä, ja siitä voi olla hyötyä myöhemmin elämässä. Ja on kiva huomata, että osaa jotain. Anna, B1

– Tein DELF-kokeen voidakseni verrata osaamistani kansainvälisellä tasolla. Pihla, B1

– Halusin tehdä DELF:n, koska pystyn hyödyntämään sitä varsinkin, kun tulevaisuuden suunnitelmani liittyvät Ranskaan ja mahdollisuuteen opiskella siellä. Minusta on hienoa, että koulussa voi suorittaa virallisen kielitutkinnon. Siiri, B1

– Työnantaja voi vaikuttua siitä, että osaa ranskaa virallisesti. Totti, B1

– Suoritin DELF-tutkinnon, koska halusin pitää avoimena mahdollisuuden opiskeluun Ranskassa, ja tietää oman kielitaitoni tason. DELF on koulussamme vielä ilmainenkin! Iiris, B2