EtusivuTutustu kouluummeUutisetKansainvälisyysMonipuolista Erasmus-toimintaa syksyllä 2023
14.12.2023

Monipuolista Erasmus-toimintaa syksyllä 2023

Syyslukukausi oli kansainvälisen toiminnan saralla varsin aktiivinen. Useampi oppilas tai opiskelija lähti pitkään vaihtoon muutamaksi viikoksi tai jopa kahdeksi kuukaudeksi Ranskaan, Saksaan, Itävaltaan ja Espanjaan yhteistyökouluihimme.

Vaihdossa olevat asuvat paikallisissa isäntäperheissä ja tutustuvat paitsi paikalliseen kouluarkeen myös arkielämän tapoihin. ”Opin paljon kulttuurista ja suomalaisten ja itävaltalaisten koulujen eroista. Sain monia uusia ystäviä ja arvokkaita muistoja”, kertoi vaihdosta palannut 9.-luokkalainen.

Pitkien vaihtojen lisäksi koulumme on ollut mukana kolmessa lyhytaikaisessa projektissa, joista kahdessa vierailtiin tällä kertaa Suomessa Oulunkylän yhteiskoulun vieraina.

15.–22.9.2023 Vaellusprojekti Itävalta – Suomi,
Wanderprojekt ”Wie geht man bei euch?“ – „How do you go?“

Viime keväänä 20 Ogelin oppilasta ja kaksi opettajaa vieraili Itävallan Grazin seudulla tutustumassa itävaltalaiseen vaelluskulttuuriin. Tänä syksynä oli itävaltalaisten vuoro tulla Suomeen.

Itävaltalaiset oppilaat majoittuivat isäntäperheisiin viikon ajaksi. Ensimmäisinä päivinä suunniteltiin ryhmätyöt ja tutustuttiin Helsingin keskustaan kaupunkisuunnistuksen avulla.

Suomi-vierailun kohokohta oli kahden päivän vaellusretki Repoveden kansallispuistossa. Sää suosi projektiamme paremmin kuin keväällä Itävallassa, ja pääsimme vaeltamaan hienossa syysmaisemassa lähes kesäisissä lämpötiloissa ilman hyttysiä! Noin kymmenen kilometrin vaellusmatka taittui näin kevyesti ja perillä leirialueella oppilaat pystyttivät opettajien ja kokeneiden partiolaisoppilaidemme johdolla puolijoukkueteltat. Illan kuluessa Suomen luonto jatkoi hienoa esitystään, ja taivaan täyttivät upeat revontulet.

Vaelluksen aikana nuoret keräsivät tietoja ja materiaalia vaelluskulttuurin eri aiheista kuten mm. majoituksesta, ruokailusta, opastuksesta ja varustuksesta. Loppuviikon aikana nuoret työstivät näistä aiheista videoita ja esityksiä. Materiaalit pääsee katsomaan täältä, ja koko projektiviikon tiivistävä video löytyy täältä.

Projekti oli kaikkien osallistujien mielestä valtava menestys, ja nuoret saivat ikimuistoisten kokemusten lisäksi uusia kavereita ulkomailta sekä pääsivät käyttämään ja kehittämään kielitaitoaan.

20.–27.11.2023 Kulturkiosk IV Patras, Kreikka

Kulturkiosk on pitkäaikainen Erasmus-projekti, jossa koulumme on ollut mukana jo noin kymmenen vuoden ajan. Nyt käynnistyi projektin neljäs kierros. OYK on muiden mukana olevien koulujen tavoin saanut Erasmus-akkreditoinnin, joka mahdollistaa tällaisten projektien järjestämisen entistä helpommin ilman erillistä pitkää hakemusta. Kulturkioskissa tutustutaan UNESCO-maailmanperintökohteisiin. Nuorten tehtävänä on laatia perintökohteista ei välttämättä dokumentaarisia, vaan viihteellisiä lyhytelokuvia.

Tänä syksynä matka suuntautui Kreikkaan, Patrakselle, Peiramatiko Gymnasio Panepistimiou Patron (PGPP) -koulun vieraaksi viikon ajaksi. Suomen lisäksi oppilaita oli Norjasta, Saksasta, Italiasta sekä Unkarista. OYK:sta projektiin osallistui tällä kertaa kolme peruskoululaista ja kaksi lukiolaista. Oppilaat ja opiskelijat viettivät viikon paikallisessa perheessä ja tekivät yhteistyötä muiden maiden oppilaiden kanssa.

Maailmanperintökohteeksi valikoitui Apollon temppeli Delphissä ja siellä oleva oraakkeli. Temppelin alueella sijaitsee mm. maailman napa, sillä Delphiä pidettiin antiikin Kreikassa maailman keskuksena. Viikon aikana vierailtiin myös Olympiassa, jossa tutustuttiin antiikin olympialaisten paikkoihin ja raunioihin sekä museoon.

”Kokemus oli kokonaisuudessaan hauska ja mieleenpainuva. Välillä projektiviikko oli vähän raskas, mutta se oli sen arvoista. Isäntäperheessä asuminen oli mielenkiintoista, koska siinä näki paremmin, millaista olisi asua Kreikassa ja pääsi näkemään Kreikan kulttuuria. Isäntäperheessä olemisen aikana huomasi, että pienetkin asiat voivat olla erilaisia ja jotkut asiat tehdään toisella tavalla, mihin on itse tottunut”, kommentoi projektiviikkoon osallistunut nuori.

Video viikon työskentelystä löytyy täältä.

3.–8.12.2023 Vierailu Kurt Tucholsky Oberschulesta Berliinistä

Joulukuun alussa meillä vieraili 12 opiskelijaa ja kolme opettajaa Berliinin Kurt Tucholsky Oberschulesta. Olemme pitkään tehneet yhteistyötä heidän kanssaan mm. Kulturkiosk-projektissa.

Saksalaiset tutustuivat suomalaiseen kouluarkeen ja koulujärjestelmään ja laativat siitä videon. Vieraat majoittuivat ogelilaisten perheissä ja pääsivät näin tutustumaan suomalaiseen kotikulttuuriin. Viikon kohokohtana vieraat pääsivät jopa osallistumaan itsenäisyyspäivän juhlallisuuksiin koulussa ja kaupungilla.

Täältä löytyy myös projektin lopputulos.