13.06.2024

Yhteishaussa 2024 Oulunkylän yhteiskoulun lukioon valitut oppilaat

Onnittelut, sinut on hyväksytty Oulunkylän yhteiskoulun lukion opiskelijaksi!

Hyväksytyt opiskelijat saavat sähköpostitse viestin hyväksymisestä lukioomme. Oppilaspaikan vahvistaminen tapahtuu Opintopolku-palvelussa. Otathan opiskelupaikkasi vastaan Opintopolku-järjestelmän sinulle lähettämän sähköpostilinkin kautta mahdollisimman pian, viimeistään 27.6.2024 klo 23.59. Sähköpostistasi löydät myös opojen lähettämän kirjeen, jossa on infoa lukuvuoden aloituksesta. Opinto-ohjaajat päivystävät koululla 13.6. klo 9-14 välillä ja 14.6. etänä klo 10–12 (tarvittaessa koululla). Ole yhteydessä tai tule käymään.

Jos et ota paikkaa vastaan tai sinulla on muuta opiskeluun liittyvää asiaa, ota yhteyttä vararehtori Altti Pikkaraiseen, altti.pikkarainen@oyk.fi, p. 09 7206 7331.

Yhteystiedot:

– rehtori Mirva Lindström, 09 7206 7333, mirva.lindstrom@oyk.fi
– vararehtori Altti Pikkarainen, 09 7206 7331, altti.pikkarainen@oyk.fi
– koulusihteeri Päivi Palola, 09 7206 730, oyk@oyk.fi
– opinto-ohjaaja Matias Huttunen, 050 471 9803
– opinto-ohjaaja Marianna Jalkanen, 050 540 8101

Kevään 2024 yhteishaussa Oulunkylän yhteiskoulun lukioon valitut (listasta puuttuu 8 opiskelijaa, jotka eivät antaneet julkaisulupaa):

Yleislinja

Aaltonen, Linnea Aino Erika
Ahti, Anni Vilma Kaarina
Arkima, Salla Aurora
Bakhshi, Reduan
Bouillon, Hugo Maxime Jalmari
Brown, Olivia Edith
Dahlqvist, Hertta Vanamo
Dhalmann, Matias Frans Dominique
Ellis, Julius Joe William
Eskelinen, Vilho Jaakko Matias
Hakopuro, Jonna Emilia
Heikkilä, Lilja Aada Elisa
Heimala, Eino Alvar
Hiltunen, Sanni Ilona
Hohti, Hilpi Hellin Fredrika
Holopainen, Ada Elise
Holopainen, Antti Eemeli Hermanni
Hukkinen, Hilja Julia
Husso, Irma Matilda
Hyytinen, Seela Sigrid
Ihalainen, Salma Amalia
Ilme, Lasse Oskar Kalervo
Jokinen, Roope Onni Elmeri
Juvonen, Silja Liisa Sylvia
Järvinen, Aleksi Eetu
Kahila, Jesper Johannes
Kayseri, Junus Oliver
Kinnunen, Sara Sini-Maaria
Kiuru, Antti Pyry Kalervo
Kivelä, Joona Juho Tapani
Kokkola, Mella Mari
Koskinen, Samuli Elias
Kosonen, Maiju Susanna
Kosonen, Nicklas Tapio Ilmari
Kosunen, Esko Tuomas
Kukkonen, Olivia Alina
Kulagin, Andrian Danii
Kuokkanen, Justus Matti Johannes
Kuoppa, Pihla Iiris Emilia
Lehtimäki, Ossi Hannes Miikael
Lehtovaara, Siiri Vellamo
Leinonen, Alma Inkeri Timontytär
Leppänen, Leo Eerik Otava
Leveinen, Vilma Olivia
Liljeberg, Lassi Tapio
Litens, Anton Ilves
Lohikari, Ella-Leena Maria
Lounema, Tarmo Ilkka
Lähteenmäki, Taika Tuulia Ripariina
Maaranen, Lenni Anselmi
Matikka, Silja Eila Maria
Mehtälä, Pinja Ilona
Mesiniemi, Mikael Eero Matias
Miettinen, Emma Linnea
Mikkola, Kaarlo Henrik
Mohamed, Amaar Abdi
Murto, Miska Johannes
Mustikkaniemi, Sara Jenna Lenia
Muurinen, Aada Emilia
Mäkinen, Elsa Iris Katriina
Nikander, Jonna Aino Aliisa
Nousiainen, Aaro August
Nummi, Emil Johannes
Nummikaski, Leo Tapio
Nurmimäki, Ellen Kristiina
Nurminen, Alvar Ingo
Nurminen, Sofia Helena
Okkonen, Inka Henrietta
Onali, Toivo Seppo Ilmari
Paavola, Sylvia Pihla
Parkko, Nooa Onni Kristian
Parvela, Ranja Maria Bianca
Pekkola, Juuso Tapio Edward
Peltonen, Minni Laura Matilda
Piira, Pepe Antero
Pons, Alma
Pulkka, Silja Susanna
Pulkkinen, Selma Elina
Purra, Pihla Anna Eeva
Päivinen, Nella Sofia
Rainio, Loviisa Eeva Hellin
Rantakoski, Isla Reea Maria
Rautelin, Venla Astrid
Riikonen, Into Eemeli
Risikko, Elias Juho Kristian
Ristola, Anni Leena
Ropponen, Rasmus Rene Marius
Rummukainen, Olivia Ester
Saaripuu, Kai Hemming
Sabir, Omar Faruk Omed
Sallinen, Veera Inkeri
Salonen, Oliver Onni Viljami
Sauso, Aada Helena
Siilanen, Emilia Ella Alisa
Simola, Aino Eevi
Sinisalo, Eeli Panunpoika
Soikkeli, Nanna Kiia Eveliina
Soininen, Seela Eira Kanerva
Suomela, Lenni Kalevi
Särkkä, Saara Sinikka Ronja
Takila, Aaro Touko Armas
Teikari, Sumi Niya
Temmes, Tomi Olavi
Tiihonen, Kaius Konstantin
Tolvanen, Sulo Artturi
Tummavuori, Teo Casper
Tuononen, Niilo Veikko Viljami
Tuppurainen, Julius Väinö Johannes
Turunen, Amin
Törmälä, Hertta Elviira
Vainio-Kaila, Vilho Johannes
Varis, Laura Matilda
Varpula, Eino Pekka
Vatilo, Siiri Hille Marjatta
Vesanto, Vera Helena
Vesterinen, Martta Loviisa
Viitanen, Anni Elina
Wallström, Julius Jonatan
Ylinen, Ilari Nuutti
Åsnabrygg, Mila Tiia Margareeta

 

Luonnontiedelinja

Bah, Adama Aino Alfilda
Ervasti, Luukas Aleksanteri
Hiekkataipale, Joel Santeri
Hietanen, Jasu Tapani
Hilli, Kasimir Adrian
Hintikka, Valtteri Mikael
Kivinen, Lempi Maini Kaarina
Kukkola, Kalle Eemil
Leminen, Jetro Joonatan
Ojanen, Ada Emilia
Palenius, Jimmy Juhani
Rantanen, Marco Kasperi
Vanhatalo, Vilho Verneri
Vilander, Panu Topias
Viljakainen, Valtteri Ukko Aleksi

 

Musiikkilinja

Bonnor, Joel Oskar James
Kaheinen, Fransesca Helmi-Ilona Hildegard
Kantola, Lilja Alexandra
Karivalo, Vertti Aleksanteri
Koistinen, Lumi Lilja
Lagerblom, Viktor Johan Emil
Lassila, Valtti Mikael Ilkanpoika
Lehtimaja, Max Lucas Daniel
Okafor, Mikel Obinna
Osolanus, Otso Lemmy Joonatan
Paasto, Emmi Iines
Raspohja, Peppi Olga Serafia
Rintakoski, Justus Santeri

05.06.2024

”Vain sydämellään näkee hyvin” – näyttis esitti Pikku prinssin

Peruskoulun näyttis valmisteli kevään aikana esityksen Antoine de Saint-Exupéryn Pikku prinssistä. Klassikkotarinasta tehtiin luokkahuoneeseen sopiva kirjallisuustuokio. Toukokuun puolivälissä Pikku prinssi esitettiin läheisistä ja tuttavista muodostuneelle yleisölle ja pari päivää myöhemmin vierailtiin Oulunkylän alakoulussa esittämässä tarinaa nelosluokkalaisille. Esitystä kävi katsomassa myös vanhoja näyttisläisiä.

Näyttiksen ydin oli tänä vuonna viisihenkinen mahtava luottoporukka: Alma Punakallio, Nelli Isomäki, Anja Snabb, Maura Nikkonen ja Emili Inciarte Villaverde. Näyttistä ohjasi Satu Mäkinen.

Teksti ja kuva Satu Mäkinen

Kuvassa uusia ja vanhoja näyttisläisiä

04.06.2024

Muodonmuutoksia ja hulinaa – lukion teatteriporukassa tapahtuu

Tänä lukuvuonna teatteritaide on päässyt kukoistamaan. Teatteri-opintojakson ryhmäkoko on lähes nelinkertaistunut viime vuodesta – eikä laatu ole kärsinyt lainkaan! Toiminta on yhä parempaa ja parempaa. Tähän voisi veikata isoksi syyksi kevään 2023 musikaalia, joka aiheutti monessa nykyisessä kakkosessa esiintymishalua. Mutta mitä kaikkea on sitten tullut tehtyä?

Teatteritunteja pidettiin perjantai-iltapäivisin koulun peilissalissa. Improvisaatioleikkien ja muun hauskanpidon myötä teatteriporukan yhteishenki tiivistyi todella onnistuneesti. Jokaisen kouluviikon päätti perjantain hassuttelutunti, jota odotettiin aina innolla.

Ensimmäinen iso juttu, joka teatterissa tänä lukuvuonna toteutettiin, oli syksyn klubi-illassa esitetty Franz Kafkan Muodonmuutos-näytelmä: Nestori Holma jättimäisenä torakkana puvussa, jota Venla Mantere väsäsi pitkälle yöhön, kun ei päivällä löytynyt riittävästi aikaa. Esitystä hiottiin urakalla, jopa monena viikonloppuna. Esityspäivänä eräs näyttelijä sairastui äkillisesti. Illan pelastajana toimi Josefina Mura, joka heittäytyi lennosta tuuraamaan.

Syksyn puolella oli kyllä muutakin ohjelmaa. Perjantaiden hulvattomat teatteritunnit huipentuivat niin sanottuun “näkymättömään teatteriin” Helsingin keskustassa. Ideana oli suunnitella ja toteuttaa teatteriesitys julkisella paikalla, ilman että ohikulkijat tietävät olevansa katsojia. Massiivinen kassi käpyjä rautatieaseman portailla, “nettikavereiden” ensitapaaminen kasvotusten sekä monopolin pelaaminen keskellä rautatientoria herättivät uteliaisuutta.

Vierailuja on tehty paljon. Kävimme syksyllä Stella Polaris -improvisaatioteatterinäytöksessä, jossa pääsimme kuulemaan Oulunkylän ostoskeskuksen nakkimyyjistä progressiivisen rock-musiikin saattelemana. Tuli sitä käytyä myös teatterimuseossa, jossa pääsimme oppimaan ihan kaikkea suurten näytelmien lavastuksesta kenkien tärkeyteen näyttelemisessä. Yhdellä retkellämme näimme erään opiskelijan teatteridiplomin Maunulan lukiossa, mikä antoi monelle osviittaa omiin tulevaisuuden diplomitöihin. Pääsimme myös kurssin myötä katsomaan humanistispeksiä, jossa näyttelijät joutuivat improvisoimaan jonkin kohdan uudestaan aina kun yleisöstä huudettiin “omskakas!” tai jotain sinne päin… Toukokuussa kävimme vielä katsomassa Kallion lukion ja Stadin AO:n yhteistyömusikaalia Spring awakening.

Ogelin kansa pääsi kevään klubi-illassa näkemään teatteriporukkamme hulvattomia esityksiä, mutta se olikin vasta ensimaistiainen. Nimittäin kaksi viikkoa klubi-illan jälkeen järjestettiin niin sanottu “Hulinailta”, jossa näytettiin klubi-illasta tuttujen kohtausten lisäksi monta uutta kohtausta sekä TEMU-kurssilla tehdyt elokuvat. Yleisö nautti suunnattomasti. Näitä esityksiä hiottiin vielä enemmän ja pidempään kuin syksyn näytelmää. Sus siunatkoon! (Tulevan lukuvuoden alussa samat kohtaukset esitetään uusille ykkösille.)

Teatteritunnit ovat myös vaikuttaneet muihin kursseihin. Tämän vuoden nelosjaksossa oli GEFY-kurssi, joka käsitteli ilmastonmuutosta sekä sen syitä ja seurauksia. Lopputyö oli vapaamuotoinen työ, joka piti palauttaa kurssin loppuun mennessä. Esimerkkeinä oli muun muassa taideteos, PowerPoint-esitys ja tietoisku. Me päätimme ryhtyä hieman toisenlaisiin toimiin. Päätimme pienen porukan kanssa tehdä lopputyömme näkymättömänä teatterina. Halusimme käyttää syksyn torakkapukua ja liittää viestimme jotenkin siihen. Päädyimme pohdinnan jälkeen sellaiseen visioon, jossa ihmiset makaavat “kuolleina” maassa ja torakka puuhailee jotain heidän luonaan. Torakka kantoi kylttiä, jossa luki “Vain torakat jäävät jäljelle”. Lainasimme Kia Rautakiven luokasta kumisia maailmapalloja (vai maa- ilmapalloja?) ja torakka pääsi leikkimään niilläkin. Herätimme reilusti huomiota ympäri Helsingin keskustaa, muttemme kylläkään päässeet uutisiin.

Teatteriin voi liittyä todella matalalla kynnyksellä, ja me kaikki vahvasti suosittelemme sitä.

Matias Hännikäinen 22A

Kuvat Vilma Mantere, Satu Mäkinen, Arja Holma

01.06.2024

”Onneksi kävin Ogelin!” – ylioppilaiden ja yhdeksäsluokkalaisten juhlapäivä

Aurinkoisena kevätjuhlapäivänä juhlistettiin sekä peruskoulunsa päättäviä yhdeksäsluokkalaisia että 114 uutta ylioppilasta.

Kevätjuhlaa viettämään saapuivat ensin peruskoululaiset. Juhlan musiikista vastasi OYK:n orkesteri ja kuoro musiikinopettaja Heidi Kiviharjun johdolla. Juhlan aikana kuultiin muun muassa musiikkiluokka 9C:n esittämänä Ultra Bra -yhtyeen kappale Sinä lähdit pois, orkesterin soittama Pirates of the Carribean -sävellys sekä kuoron ja bändin yhteiskappale Hyvään maahan. Viitasen Piian kappaleella kuoro esitti toiveen: ”Toivon, että toivomasta lakkaisi en milloinkaan. – – Että pelkojen sijaan istuttaisin hyvään maahan jotain, joka kohti valoo aina kurkottaa.”

Yhdeksäsluokkalaisen puheessa oppilaskunnan puheenjohtaja Saana Savisalo suuntasi katseen tulevaan ikätovereitaan muistuttaen: ”Olemme kaikki oppineet tulevaisuuden vaatimia taitoja ja osaamme olla ystävällisiä ja ennakkoluulottomia, kun lähestymme uusia ihmisiä uusissa ympäristöissä.” Peruskoulutaipaleensa päättävät nuoret saivat luokanvalvojaltaan ruusun ja yleisöltä aplodit.

Peruskoulun juhlan loputtua abiturientit saapuivat omaan juhlaansa. Juhlassa vuorottelivat puheet ja musiikkiesitykset. Salissa kuultiin niin tilaisuuden aloittanut juhlallinen Händelin marssi kuin lomatunnelmaa oivasti kuvaava Älä droppaa mun tunnelmaa. Abien bändi esitti yleisön mukaansa temmanneen Abba-sikermän. Juhlan kohokohta oli tietenkin 114 ylioppilaan lakitus. Gaudeamus igitur kajahti salissa uusien ylioppilaiden laulaessa. Kunniavieraina juhlassa olivat vuonna 1974 koulustamme ylioppilaiksi kirjoittaneet riemuylioppilaat.

Juhlassa kuultiin myös useita puheita. Juhlan tervetulosanat lausuivat abiturienttien ryhmänohjaajat Manuel Ackermann ja Henna Grönqvist. He kannustivat lukiotaipaleensa päättäviä nuoria: ”Teissä on voimaa. Teissä on tulevaisuus. Teissä on toivoa, että tästä maailmasta tulisi joka päivä vähän parempi paikka.”

Rehtori Mirva Lindström kuvasi puheessaan koulumme satavuotista historiaa. Puheessa korostui ennen kaikkea yhteisöllisyys ja ylpeys koulustamme. Lindström kertoi: ”Monesti kun tapaamme koulumme alumneja, he toteavat: ’Onneksi kävin Ogelin!’ Jälkeenpäin on siis valjennut se, että Ogeli on tarjonnut tukevan pohjan elämässä eteenpäin. Tuohon lauseeseen tiivistyy jotain olennaista siitä, mitä on terve ylpeys omasta ja oman yhteisön tekemisestä.” Puheen lopuksi Lindström kehotti myös tuoreita ylioppilaita saapumaan marraskuussa järjestettäviin satavuotisjuhliin.

Ylioppilaan puheen pitivät Mikko Laasonen ja Siiri Raivio. He pohtivat puheessaan lukiotaivaltaan: ”Koulumme mahdollisti myös sen, että pystyimme lukioaikana tekemään matkastamme juuri itsemme näköisen. – – Tämän matkan merkityksellisyyden isoin tekijä oli kuitenkin lopulta ne pienet arkiset asiat, jotka lopulta eivät olleetkaan niin pieniä.” Juhlassa lakkinsa saaneet ylioppilaat pukivat uuden alun herättämät tunteet sanoiksi: ”Tänään sana loppu on täynnä toiveita ja vapautta.”


Lukion vararehtori Altti Pikkarainen lausui juhlan päätössanat ja muistutti vielä lopuksi: ”Järki ja tieto ovat hieno tapa lähestyä maailmaa, elämää ja omaa itseään. Pitää kuitenkin muistaa, että tunteet ja oma intuitio ovat aina osa sinua.”

Oulunkylän yhteiskoulu toivottaa paljon onnea peruskoulunsa päättäneille yhdeksäsluokkalaisille ja uusille ylioppilaille! Hyvää kesälomaa kaikille!

29.05.2024

Kansainvälisyyden kevättuulia Ogelissa

Tänäkin kevätlukukautena Oulunkylän yhteiskoulun oppilaat ja opiskelijat ovat päässeet mukaan mitä mahtavimpiin kansainvälisyys- ja kieliprojekteihin niin Suomessa kuin ulkomailla.  Myös opettajia on osallistunut kuluneena keväänä Erasmus-koulutuksiin. Tässä lukukauden kansainvälisyystapahtumia kootusti:

Erasmus-toiminta:

1.–9.2.2024 Heidelbergiläiset Helsingissä

Helmikuun pakkasilla vieraaksemme saapui 17 yläkoululaista opettajineen Saksan Heidelbergistä koulumme kahdeksasluokkalaisten A-saksan lukijoiden vieraiksi. Oppilaat majoittuivat isäntäperheissä ja pääsivät näin tutustumaan suomalaiseen arkielämään.

Projektiviikon aikana tutustuttiin Itämeren tilanteeseen sekä luontoon. Lisäksi vierailtiin myös Suomenlinnassa ja Allas Sea Poolilla, jossa saunomiskulttuuri tuli tutuksi.

Nuoret työstivät viikon aikana ryhmissä erilaisia oppimispelejä opituista aiheista ja oppivat myös paljon koulussamme ympäristön eteen tehtävistä asioista. Vieraat saivat myös kosketuksen suomalaisiin kouluperinteisiin, kun vierailun ajaksi osuivat sekä vanhojen tanssit että penkkarit.

Syksyllä 2025 suomalaiset oppilaat suuntaavat Heidelbergiin tutustumaan paikalliseen kouluun ja oppimaan lisää tulevaisuuden taidoista.

 

11.3.–18.3.2024 (Helsinki, Suomi) ja 15.4.–22.4.2024 (Valbonne, Ranska), Information or fake news -projekti

Käy lukemassa Information or fake news -Erasmus+-projektista täältä.

 

19.–26.4.2024 Kulturkiosk (Budapest, Unkari)

Huhtikuussa saksankielinen Kulturkiosk-projekti kokoontui Budapestiin. Myös tällä Unkarin matkalla nuoret majoittuvat paikallisissa perheissä.

Viikon aikana nuoret toteuttivat projektin Budapestin arkkitehtuurista ja perehtyivät tarkemmin jugend-tyylisiin rakennuksiin. Nuorten tehtävänä oli kiertää kaupungilla valokuvaamassa ja keräämässä tietoa jugend-rakennuksista, minkä jälkeen he työstivät koululla interaktiivista matkaopasta sovelluksen avulla. Lisäksi osa ryhmistä vieraili Wekerletelepin asuinalueella ja osa viiden tähden Gresham Palace -hotellissa.

Viikkoon mahtui paikalliseen kulttuuriin tutustumisen lisäksi uusia ystävyyssuhteita unkarilaisten, norjalaisten, italialaisten ja saksalaisten nuorten kanssa. Mikäpä sen ihanampaa!

 

17.5.–22.5.2024 GERA (Pariisi, Ranska)

Lukion GERA-opintojakson 19 opiskelijaa pääsi opettajineen paikan päälle Pariisiin todentamaan 5. jakson aikana opittuja tietoja Pariisista, paroni Haussmannin johtamasta kaupunkikehityksestä sekä joukkoliikenteen kehittämisestä. Tämä osin Erasmus-akkreditointivaroin kustannettu liikkuvuus järjestetään joka toinen vuosi.

Upeiden perinteisten turistikohteiden ja aitojen taide-elämysten lisäksi vaikuttavaa oli sekä helppokäyttöinen ja kattava metroverkosto että Fabrique du métro, jossa pääsimme yhteistyökoulumme Lycée André Boullochen opiskelijoiden kanssa tutustumaan 37 miljardin joukkoliikennehankkeeseen Pariisiin metropolialueella. Luvassa on vuoteen 2031 mennessä 68 uutta eri arkkitehtien suunnittelemaa juna-asemaa taideteoksineen. Uusi raideliikenne tulee kuljettamaan päivittäin kolme miljoonaa matkustajaa. Impressionnant !

Erään opiskelijan sanoin: ”Paras matkamuistoni on ehdottomasti opittu Pariisissa liikkumisen taito!

 

Pitkät vaihdot

Kevään aikana kaksi yläkoululaista ja kaksi lukiolaista viettivät pitkän vaihdon eli yli kuukauden pituisen ajanjakson ulkomailla. Ensimmäistä kertaa ogelilaiset olivat vaihdossa Ranskan Poitiers’ssa ja Saksan Heidelbergissä. Näiden lisäksi yksi lukiolainen viettää 5. jakson Taorminassa Italiassa. Tässä hänen kommenttinsa muutaman viikon jälkeen:

”Olemme tehneet paljon tosi erilaisia juttuja. Kävimme esimerkiksi linnassa vuoren huipulla ja monissa pienissä kylissä tässä lähistöllä. Olemme nähneet myös paljon isäntäperheeni sukulaisia. Olen tutustunut uusiin kavereihin, jotka ovat ottaneet minut tosi hyvin vastaan, vaikka monet eivät hirveästi englantia osaa puhua.

Koulu on täällä aika erilaista kuin Suomessa, ja meillä on ollut koulussa paljon muun muassa ruoanlaittoa ja juomien tekoa. Olen kyllä tykännyt paljon ajastani täällä, ja tavoitteenani on oppia italiaa paremmin.”

 

“Kaikkien koulu” opettajien kansainvälisyyshanke

Erasmus-ohjelma tarjoaa myös opettajille erilaisia täydennyskoulutusmahdollisuuksia ulkomailla. Tämän lukuvuoden kansainvälisyyshankkeeseen valikoitui Kaikkien koulu -teema, jonka tavoitteena on vahvistaa vuorovaikutustaitoja sekä oppilaiden kesken että henkilökunnan ja oppilaiden välillä. Haluamme, että jokainen akateemisista taidoista riippumatta kokee oppimisen iloa ja osallisuutta kouluyhteisössämme.

Kaikkien koulu -hankkeeseen on osallistunut lukuvuoden aikana useiden eri oppiaineiden aineenopettajia, tukioppilastoiminnasta ja ympäristöryhmästä vastaavia opettajia sekä erityisopettajia. Hankkeen aikana kerättyjä vinkkejä ja osaamista levitetään laajalti kouluyhteisössämme.

 

Kielitaitoa voi harjaannuttaa myös kotimaassa – yhteistyö Ekenäs Gymnasiumin kanssa

Ogelissa alkoi tänä lukuvuonna yhteistyö ruotsinkielisen Ekenäs Gymnasiumin kanssa. Tämä noin 200 opiskelijan lukio sijaitsee Länsi-Uudellamaalla 11 000 asukkaan Tammisaaressa.

Yhteistyö alkoi marraskuussa 2023, jolloin 30 ruotsin kielestä innostunutta ogelilaista vieraili Tammisaaressa. Päivävierailu alkoi nähtävyyskävelyllä, jonka jälkeen suunnattiin Ekenäs Gymnasiumiin. Lukion rehtori Petra Blomqvist piti esitelmän koulusta, minkä jälkeen nuoret saivat tutustua toisiinsa oppitunnin ajan keskustellen molemmilla kotimaisilla kielillä. Kontakteja luotiin, ja osa ruotsinkielisistä nuorista lähti mukaan museo- sekä kaupunkikierrokselle. Taidemuseo Chappessa vierailemisen jälkeen nuorilla oli vielä hetki vapaa-aikaa kaupungilla. “Parasta oli toisen lukion nuorten tapaaminen ja ruotsin kielen käyttö! Järjestelyt ja reissu kokonaisuutena toimivat super hyvin. Kivalla porukalla koko päivä oli todella antoisa ja mieleenpainuva”, kommentoi yksi nuorista. Ekenäs Gymnasium vieraili vastavuoroisesti Ogelissa huhtikuussa 2024.

Yhteistyö syveni huhti- ja toukokuussa 2024, jolloin toteutettiin viikon kestävät opiskelijavaihdot. Ensin viisi ruotsinkielistä nuorta opiskeli meillä viikon ajan suomen kielellä, ja tämän jälkeen neljä ogelilaista opiskeli viikon ruotsiksi Tammisaaressa. Nuoret majoittuivat paikallisissa perheissä, ja kokemus sai paljon kehuja. Näin yksi vaihtoon osallistuneista nuorista kertoi kokemuksestaan:

”Jag heter Essi och jag fick åka till Ekenäs på ett utbyte i början av maj med tre andra gymnasister från vår skola, Åggelby samskola i Helsingfors. Vi hade besökt Ekenäs en gång förut men tillbringade inte en så lång tid i staden så utbytet var ett fantastiskt sätt att få bekanta oss med staden.

Jag ville åka på utbyte eftersom jag var fascinerad av hur skollivet ser ut utanför vårt gymnasium och ville också förbättra mina kunskaper i svenska. Den största skillnaden mellan EG och OYK var att EG var så litet och alla kände varandra. Gymnasiet var mysigt och det fanns massor av ställen där gymnasister fick tillbringa tid med kompisar och göra skolarbeten. Det var också uppfriskande att se att studerandena spelade kort med varandra och det verkligen verkade att alla trivdes i skolan.

Jag skulle vilja tacka min utbytesstuderande Rebecca att jag fick bo hos henne och alla de utmärka upplevelser som jag hade möjlighet att erfara med henne både i Ekenäs och i Helsingfors. Jag är så tacksam för EG över att ha fått detta tillfälle att komma till EG på utbyte och att ha fått uppleva det här underbara utbytet i just det här gymnasiet.

Tack så mycket!”

 

Kansainväliset vieraat Ogelissa

Kevään 2024 aikana saimme ilon ottaa vastaan lukuisia vieraita ympäri Eurooppaa. Yhteensä 12 opiskelijaa Ranskasta (Poitiers), Italiasta (Taormina), Espanjasta (Barcelona), Saksasta (Berliini, Heidelberg) ja Itävallasta (Graz) suoritti meillä yhdestä kolmeen kuukautta kestäneen vaihdon. He osallistuivat omalla lukujärjestyksellä opetukseen pääosin vieraissa kielissä ja taitoaineissa.

Ogeli saa myös säännöllisesti tiedustelua mahdollisuudesta tulla vierailemaan meille job shadowing -jaksolle. Meille saapui opettajia Espanjasta (Barcelona) ja Italiasta (Genova) tutustumaan kouluarkeen ja suomalaiseen koulutoimintaan. Vierailujen myötä ylläpidetään yhteistyöverkostoamme, ja voimme jatkossa tarjota esimerkiksi uusia vaihtopaikkoja opiskelijoillemme.

06.05.2024

Ranskalais-suomalaista medialukutaitoa oppimassa

Ogelin lukion uusi Erasmus+-projekti ”Information or fake news?” pääsi kunnolla vauhtiin, kun yhteistyökoulumme Munkan kanssa vastaanotimme kymmenen ranskalaista nuorta opettajineen Suomeen maaliskuussa. Saimme ohjelmaan puhujiksi eturivin suomalaisia ammattilaisia, kuten Ilta-Sanomien toimittaja Jari Aleniuksen, toimittaja ja kirjailija Johanna Vehkoon, MTV3:n ulkomaantoimittaja Janne Hopsun, FaktaBaarin faktantarkistaja ja toimittaja Pipsa Havulan ja SUPOn analyytikko Veli-Pekka Kivimäen. Mikä mielenkiintoisen kattaus ajanmukaista tietoa! Nyt sekä opettajilla että opiskelijoilla on paremmin hallussa muun muassa valeuutisten huomaaminen, misinformaation ja disinformaation käsitteet, käänteisen kuvahaun hyödyllisyys sekä tekoälyn tekemien kuvien erottaminen. Myös konkreettisia työkaluja päästiin kokeilemaan. Lisäksi viikon aikana saimme asiantuntijoilta vinkkejä siitä, mitä kannattaa jo opiskeluaikana sivistyksen ja tulevaisuuden eteen tehdä: lukea mahdollisimman paljon ja laajasti, ottaa asioista selvää, hankkia laaja kieli- ja kulttuuritaito ja pysähtyä ajattelemaan. Klassikkokohteet Suomenlinna ja Allas Sea Pool olivat ranskalaisten vieraiden mieleen.

Huhtikuussa pääsimme puolestaan Ranskaan Valbonnen kansainvälisen lukion vieraaksi. Sophia Antipolis -teknologiakylän lukio olikin jo tuttu meille opettajille edellisestä Erasmus-projektista. Opiskelijat saivat ohjelman lisäksi ainutlaatuisen mahdollisuuden käydä tavallisilla oppitunneilla. Teemamme mukaisesti pääsimme tutustumaan koulun radiokanavan (Clin d’oeil) toimittajaan, joka osasi ottaa ranskan opiskelijat huomioon valloittavalla esiintymistyylillään. Sotakirjeenvaihtaja Pierre Barbancey piti ajankohtaisten aiheiden sävyttämän puheenvuoron paikallisessa Colette-mediateekissä. Puolestaan paikallistelevision (BFM TV) toimittaja Benoît Ruiz valaisi toimittajan käytännön työtä tuomalla kuvauskaluston mukanaan. Lisäksi teemaa lähestyttiin ajatuksia herättävän propagandaa käsittelevän dokumenttielokuvan voimin. Terra Numericassa tutustuttiin algoritmien toimimiseen esimerkkien avulla käytännön tasolla. Psykologian tohtori Mariel Pietri puhui lasten ja nuorten haavoittuvuudesta sosiaalisen median ja disinformaation armoilla. Opimme uutena tietona muun muassa sen, että liian varhainen ruudun tuijottaminen vahingoittaa lapsien ääreisnäkökyvyn kehittymistä. Koulun kirjastossa (CDI) tehtiin viikon mittaan projektityötä eli julistetta mediaseurannan avuksi kouluille. Ohjelmaan osallistuneet aikuiset pääsevät äänestämään parityönä tehdyistä julisteista voittajan. Viikkoon mahtui muutakin ohjelmaa, kuten keilaamista Antibes’ssa, uimista sekä vierailu Nizzassa ja jopa Monacossa perheiden viikonlopun aikana.

Kiitos kaikille yhteistyötahoille! Mille mercis à tous nos partenaires !

Valbonnen kansainvälisen koulun pihalta näkyvät Meri-Alpit.

 

27.03.2024

OYK1924-kuvakilpailun voittajatyö muistuttaa heikompien puolustamisesta

Juhlavuoden kunniaksi julkistettiin lokakuussa 2023 kilpailu, jossa koulun nuoria pyydettiin suunnittelemaan satavuotiaan Oulunkylän yhteiskoulun näköinen kuva. Lisäksi ohjeistuksessa oli toiveena, että kuvassa näkyisi juhlavuoden teema rohkeus.

Yhdeksäsluokkalaisen Iris Juvosen suunnittelemassa kilpailun voittaneessa kuvassa on neljä lintua. Yksi lintu suojelee kahta pienempää hieman uhkaavalta, isolta linnulta. ”Kun mietin aluksi aihetta, minulla oli vaikeuksia, koska aihe oli vaikea. Rohkeutta kuvataan usein esimerkiksi supersankareiden kautta. Itse halusin pohtia eläimiin liittyvää aihetta, koska inspiroidun paljon luonnosta”, Iris kertoo.

Kaikki kilpailuun lähetetyt työt osallistuivat esikarsintaan. Esikarsinnasta eteenpäin selvinneistä töistä arkkitehti Niko Sirola valitsi voittajatyön. Sirola on meneillään olevan koulurakennuksen laajennuksen pääsuunnittelija. Suunnittelutaitojensa lisäksi Sirola valittiin tuomariksi, koska hän on opiskellut koulussamme vuosina 1984–1990.

Kuten suuren maailman suunnitteluprosesseihin usein kuuluu, kuvakilpailun kuvaa oli tarpeen työstää vielä hieman ennen lopullista muotoa. ”Kilpailun voittopäätöksen tehnyt ulkopuolinen tuomari antoi kehitysehdotuksia, joita sitten työstin muutaman opettajan kanssa. Nuo pienet muutokset mielestäni paransivat työtä”, Iris kertoo prosessista.

Kuvakilpailun voittajatyö painettiin kasseihin, jotka jaettiin koulun oppilaille ja opiskelijoille. ”Koulun tulisi olla kaikille turvallinen tila”, Iris pohtii. ”Tulin yläasteelle vasta ysille, koska asuin Ranskassa kaksi vuotta. On ollut mukavaa, että täällä OYK:ssa on avoin ja ystävällinen ilmapiiri.” Iriksen suunnittelemat OYK:n linnut muistuttavat, että meistä jokainen voi puolustaa pienempiä ja heikompia ja olla sillä tavalla tekemässä maailmasta parempaa paikkaa.

Lämpimät onnittelut Irikselle voitosta!

06.03.2024

Kekseliäät kuvataiteen lukiodiplomityöt haastavat katsojaa

Kuvataiteen lukiodiplomin suorittaa Oulunkylän yhteiskoulussa lukuvuonna 2023–2024 kaikkiaan 11 opiskelijaa. Diplomityöt ovat esillä koulumme ruokalassa kuvataidediplominäyttelyssä. Töihin pääsee tutustumaan myös koulun kotisivujen kuvagalleriassa.

Kuvataiteen lukiodiplomi on lukiolaiselle mahdollisuus osoittaa osaamisensa ja harrastuneisuutensa kuvataiteessa. Kuvataiteen lukiodiplomi koostuu kahdesta osasta: Opetushallituksen julkaiseman tehtävänannon mukaan toteutetusta teoksesta sekä oppimis- ja työskentelyprosessia sekä visuaalisen kulttuurin tuntemusta kuvaavasta portfoliosta. Portfoliossa opiskelija myös reflektoi omaa suoritustaan.

Tekijä: Nona Moosman

Diplomitehtävät vaihtuvat vuosittain. Lukuvuonna 2023–2024 diplomi on ollut mahdollista toteuttaa kuuden vaihtoehtoisen tehtävänannon kautta. Mahdollisia aiheita ovat olleet esimerkiksi kiertotalous, taitelijakirja, kehon koristelu, median totuudellisuus, peilikuvat sekä näkyvä ja näkymätön matematiikka. Kokonaisuudessaan tehtävänannot ovat nähtävissä Opetushallituksen sivuilla.


Tekijä: Suvi Saavalainen

Lukiodiplomin suorittamisesta voi saada kaksi opintopistettä. Diplomi arvioidaan lukion opetussuunnitelman perusteiden ja Opetushallituksen ohjeiden mukaisesti arvosanoilla 4–10, ja opiskelija saa lukion päättötodistuksen liitteenä todistuksen lukiodiplomin suorittamisesta. Arvioinnin tekevät diplomityöskentelyä ohjaava lukion kuvataiteen opettaja sekä ulkopuolinen arvioitsija. Lukiodiplomin voi suorittaa kuvataiteen lisäksi myös muissa taito- ja taideaineissa, kuten liikunnassa, teatteritaiteessa, musiikissa ja kotitaloudessa.

Onnea kuvataiteen diplomin suorittajille!

Artikkelin pääkuva: Peppi Posio
26.02.2024

Oulunkylän yhteiskoulu avasi juhlavuoden ystävänpäivänä

Helmikuisena ystävänpäiväaamuna pyrytti pakkaslunta, kun Oulunkylän yhteiskoulun pihalla alkoi juhlallinen lipunnosto satavuotisen koulun kunniaksi. Pihalle oli kerääntynyt väkeä katsomaan uuden OYK1924-lipun nousemista salkoon.

Juhlavuoden aloitti tapahtumapäivä, jolloin koululla järjestettiin monenlaista ohjelmaa. Kahdeksasluokkalaiset yrityskurssilaiset olivat koristaneet ala-aulan ilmapalloilla juhlatunnelmaan sopivaksi. Vuotta vanhemmat yrityskurssilaiset puolestaan harjoittelivat kahvilatoiminnan pyörittämistä. Tilaisuutta varten tehtyjen pöytäliinojen ääressä palvelualttiit nuoret myivät kroissantteja, pizzapaloja ja pientä makeaa. Aulassa oli myös mahdollista voittaa onnenpyörässä makeita palkintoja.

Oppituntien lomassa jokainen nuori osallistui kahteen valitsemaansa pajaan. Pajojen aiheet olivat moninaiset. Pajoissa oli mahdollista askarrella esimerkiksi ystävärannekkeita tai ystävänpäiväkortteja. Pelipajassa kisattiin Unon, Aliaksen ja Yatzyn kaltaisten perinteisten pelien parissa. Valikoimaan kuului myös rauhoittuminen viltin alla pötkötellen ja tähtitaivasta ihaillen. Koulun oman väen lisäksi pajoja olivat saapuneet pitämään nuorille tutut aikuiset myös nuorisotalolta, seurakunnasta, vanhempainyhdistys Wandysta ja jalkapalloseura Gnistanilta.

Juhlavuosi jatkuu koko vuoden 2024 erilaisilla pienemmillä ja suuremmilla tapahtumilla. Aloitustapahtuma järjestettiin koulun nykyisille nuorille, mutta koulupolkunsa jo aikaisemmin päättäneet saavat myös oman juhlansa syksymmällä. Tekeillä on lisäksi historiikki koulun satavuotisesta historiasta. Historiikki tulee kertomaan niistä muutoksista ja murroksista, joita suomalaisessa koulumaailmassa on ollut viimeisen sadan vuoden aikana, mutta myös lisäksi koulun merkityksestä alueelle ja Oulunkylässä tai sen lähellä asuville nuorille. Pieniä välähdyksiä historiaan onkin nähty jo koulun Instagramissa @oulunkylan.yhteiskoulu, jossa julkaistaan vanhoja kuvia pitkin juhlavuotta kaikkien iloksi.

”Olemme ylpeitä satavuotiaan koulumme perinteistä ja oulunkyläläisyydestämme. Olemme kiitollisia siitä, että saamme – niin nuoret kuin aikuisetkin – olla osa OYK:n sukupolvien jatkumoa. Haluamme jatkaa sivistävällä meiningillä eteenpäin”, rehtori Mirva Lindström tiivistää juhlavuoden tunnelmia.

Upeaa alkanutta satavuotisjuhlavuotta!

15.02.2024

Keskustelua koulukiusaamisesta

 

Kokoonnuimme 6.2.2024 yläkoulun huoltajien kanssa pohtimaan, miten kiusaamistilanteita voidaan selvittää ja ennaltaehkäistä koulussa tiiviimmällä kodin ja koulun yhteistyöllä. Tämä keskustelutilaisuus oli osa teemallisten vanhempainiltojen sarjaa. Mukana valitsemassa tämän kertaista aihetta oli vanhempainyhdistys Wandy.

Tilaisuuden aluksi käsiteltiin viimeisimmän Kouluterveyskyselyn tuloksia kiusaamisen osalta. Asiantuntijavierainamme olivat Ville Koikkalainen Vanhempainliitosta ja Minttu Oinonen Aseman lapset ry:stä. Heidän pitämässään alustuksessa korostettiin aktiivista ja avointa vuoropuhelua kodin ja koulun välillä erilaisissa konfliktitilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä.

Koulun näkökulmasta on erittäin tärkeää, että pääsemme keskustelemaan vanhempien kanssa erilaisista nuoren arkeen liittyvistä teemoista. Toivomme, että saamme jatkossakin runsaasti huoltajia mukaan yhteiseen keskusteluun.

1 2 3 39