EtusivuTutustu kouluummeUutisetKoulun juhlat”Onneksi kävin Ogelin!” – ylioppilaiden ja yhdeksäsluokkalaisten juhlapäivä
01.06.2024

”Onneksi kävin Ogelin!” – ylioppilaiden ja yhdeksäsluokkalaisten juhlapäivä

Aurinkoisena kevätjuhlapäivänä juhlistettiin sekä peruskoulunsa päättäviä yhdeksäsluokkalaisia että 114 uutta ylioppilasta.

Kevätjuhlaa viettämään saapuivat ensin peruskoululaiset. Juhlan musiikista vastasi OYK:n orkesteri ja kuoro musiikinopettaja Heidi Kiviharjun johdolla. Juhlan aikana kuultiin muun muassa musiikkiluokka 9C:n esittämänä Ultra Bra -yhtyeen kappale Sinä lähdit pois, orkesterin soittama Pirates of the Carribean -sävellys sekä kuoron ja bändin yhteiskappale Hyvään maahan. Viitasen Piian kappaleella kuoro esitti toiveen: ”Toivon, että toivomasta lakkaisi en milloinkaan. – – Että pelkojen sijaan istuttaisin hyvään maahan jotain, joka kohti valoo aina kurkottaa.”

Yhdeksäsluokkalaisen puheessa oppilaskunnan puheenjohtaja Saana Savisalo suuntasi katseen tulevaan ikätovereitaan muistuttaen: ”Olemme kaikki oppineet tulevaisuuden vaatimia taitoja ja osaamme olla ystävällisiä ja ennakkoluulottomia, kun lähestymme uusia ihmisiä uusissa ympäristöissä.” Peruskoulutaipaleensa päättävät nuoret saivat luokanvalvojaltaan ruusun ja yleisöltä aplodit.

Peruskoulun juhlan loputtua abiturientit saapuivat omaan juhlaansa. Juhlassa vuorottelivat puheet ja musiikkiesitykset. Salissa kuultiin niin tilaisuuden aloittanut juhlallinen Händelin marssi kuin lomatunnelmaa oivasti kuvaava Älä droppaa mun tunnelmaa. Abien bändi esitti yleisön mukaansa temmanneen Abba-sikermän. Juhlan kohokohta oli tietenkin 114 ylioppilaan lakitus. Gaudeamus igitur kajahti salissa uusien ylioppilaiden laulaessa. Kunniavieraina juhlassa olivat vuonna 1974 koulustamme ylioppilaiksi kirjoittaneet riemuylioppilaat.

Juhlassa kuultiin myös useita puheita. Juhlan tervetulosanat lausuivat abiturienttien ryhmänohjaajat Manuel Ackermann ja Henna Grönqvist. He kannustivat lukiotaipaleensa päättäviä nuoria: ”Teissä on voimaa. Teissä on tulevaisuus. Teissä on toivoa, että tästä maailmasta tulisi joka päivä vähän parempi paikka.”

Rehtori Mirva Lindström kuvasi puheessaan koulumme satavuotista historiaa. Puheessa korostui ennen kaikkea yhteisöllisyys ja ylpeys koulustamme. Lindström kertoi: ”Monesti kun tapaamme koulumme alumneja, he toteavat: ’Onneksi kävin Ogelin!’ Jälkeenpäin on siis valjennut se, että Ogeli on tarjonnut tukevan pohjan elämässä eteenpäin. Tuohon lauseeseen tiivistyy jotain olennaista siitä, mitä on terve ylpeys omasta ja oman yhteisön tekemisestä.” Puheen lopuksi Lindström kehotti myös tuoreita ylioppilaita saapumaan marraskuussa järjestettäviin satavuotisjuhliin.

Ylioppilaan puheen pitivät Mikko Laasonen ja Siiri Raivio. He pohtivat puheessaan lukiotaivaltaan: ”Koulumme mahdollisti myös sen, että pystyimme lukioaikana tekemään matkastamme juuri itsemme näköisen. – – Tämän matkan merkityksellisyyden isoin tekijä oli kuitenkin lopulta ne pienet arkiset asiat, jotka lopulta eivät olleetkaan niin pieniä.” Juhlassa lakkinsa saaneet ylioppilaat pukivat uuden alun herättämät tunteet sanoiksi: ”Tänään sana loppu on täynnä toiveita ja vapautta.”

Lukion vararehtori Altti Pikkarainen lausui juhlan päätössanat ja muistutti vielä lopuksi: ”Järki ja tieto ovat hieno tapa lähestyä maailmaa, elämää ja omaa itseään. Pitää kuitenkin muistaa, että tunteet ja oma intuitio ovat aina osa sinua.”

Oulunkylän yhteiskoulu toivottaa paljon onnea peruskoulunsa päättäneille yhdeksäsluokkalaisille ja uusille ylioppilaille! Hyvää kesälomaa kaikille!