EtusivuTutustu kouluummeUutisetKoulun juhlatSyksyn ylioppilaiden ja itsenäisyyspäivän juhlintaa – kaunista musiikkia ja toiveikkaita puheita
02.12.2022

Tänään perjantaina 2.12.2022 juhlistettiin Oulunkylän yhteiskoulussa Suomen 105. itsenäisyyspäivää ja yhdeksää uutta ylioppilasta. Juhlassa kuultiin upeita musiikkiesityksiä sekä juhlavia ja lämminhenkisiä puheita.

Juhlan avasivat lukiolaiset Venla Mantere ja Matias Hännikäinen. He kuvasivat avaussanoissaan itsenäisyyden monia ulottuvuuksia, kuten vapautta tehdä päätöksiä ja toteuttaa itseään. Siten myös ylioppilaslakin saannin voi nähdä itsenäisyyden metaforana. Uuden ylioppilaan puheessa Silja Oja kuvasi puolestaan haasteita, joita lukiomatkalle on osunut, ja sitä, kuinka näistä vaikeuksista on selvitty. Oja painotti läheisten tärkeyttä ja suunnitelmien joustavuuden merkitystä: ”Voi tuntua pelottavalta, ettei tulevaisuus ole selvä. Risteyksessä voi valita, minkä tien valitsee.” Rehtori Mirva Lindström valoi puheessaan uskoa ja toivoa tämänhetkiseen maailmantilanteeseen. Myös hän korosti lähimmäisten merkitystä: ”On tärkeää, että huomioimme toinen toisiamme ja autamme siinä hetkessä, missä voimme.” Lukiotaipaleensa tänään päättäneitä ylioppilaita onniteltiin puheessa lämpimästi.

Itsenäisyys- ja ylioppilasjuhlan laajasta musiikkikattauksesta vastasi OYK:n orkesteri, kuoro ja lukion yhtye musiikinopettaja Joonas Tuomisen johdolla. Lippukulkue lipui salin halki orkesterin soittaessa Sibeliuksen Andante festivoa. Lisäksi orkesteri esitti juhlan edetessä Myrskyluodon Maijan. Lukion yhtye soitti puolestaan lähimmäisten merkitystäkin korostaneen kappaleen Jos mulla ei ois sua, mulla ei ois mitään. Juhlan lopussa salissa kajahti Finlandia-hymni ja Maamme.

Koko Oulunkylän väki toivottaa sydämellisesti onnea uusille ylioppilaille ja rauhaisaa itsenäisyyspäivää!