EtusivuTutustu kouluummeUutisetKoulun juhlatWe are golden – yhdeksäsluokkalaiset ja ylioppilaat päättivät uurastuksensa
04.06.2022

We are golden – yhdeksäsluokkalaiset ja ylioppilaat päättivät uurastuksensa

Lukuvuosi 2021-2022 päättyi lauantaina 4.6.2022 kahteen tunnelmalliseen juhlaan. Peruskoulun kevätjuhlaa vietettiin aamuvarhaisella ennen ylioppilasjuhlia. Juhlan päätähtiä olivat perusopetuksen päättävät yhdeksäsluokkalaiset, jotka saivat juhlassa ruusunsa. Yhdeksäsluokkalaisen puheen piti Enna Tikka 9B-luokalta. Tikka kiitti tarinallisessa puheessaan OYK-vuosista opettajia ja muita oppilaita. Musiikkiluokat esittivät musiikinopettaja Joonas Tuomisen johdolla kappaleen We are golden, jossa tiivistyi nuorten energia ja voima.

Myös ylioppilasjuhlaa vietettiin poikkeusvuosien jälkeen pitkästä aikaa kuten ennenkin. Tunnelma salissa oli käsinkosketeltavan lämminhenkinen, kun jälleen pääsimme taas kokoontumaan ylioppilaiden, koulun väen ja juhlavieraiden kanssa yhteen. Ryhmänohjaajan avaussanat piti psykologian ja uskonnon lehtori Marko Särkilahti, joka kehotti ylioppilaita käyttämään elämässä aikaa asioihin, jotka ovat itselle merkityksellisiä.

Ylioppilaslakin painoi päähänsä yhteensä 116 ylioppilasta. Ylioppilaan puheen piti Kerttu Keski-Rauska, joka puheessaan vertasi elämää hyvään kirjaan. ”Jos elämä olisi kirja, tämä olisi se kohta, jossa luku vaihtuu”, Keski-Rauska tiivisti. Tuoreet ylioppilaat Totti Helevä ja Joel Tuominen tulkitsivat Beatlesin kuuluisan kappaleen Blackbird, jonka säe you were only waiting for this moment to be free  kuvasi vapauden kynnyksellä olevien ylioppilaiden tunnelmia.

Rehtori Mirva Lindström käsitteli puheessaan epävakaata maailmanpoliittista tilannetta ja sitä, että omilla pienillä teoilla jokainen voi edistää perusturvallisuuden tunnetta myös koulussa. ”Tässä hetkessä haluan korostaa yksilön vastuuta. Ulkoinen turvallisuus takaa demokratian olemassaolon, mutta me suomalaiset ja pienemmässä mittakaavassa kouluyhteisömme jäsenet omilla valinnoillamme vaikutamme siihen, miten turvalliseksi ja onnelliseksi kanssaihmisemme elämän kokevat”, sanoi rehtori puheessaan.

OYK:n väki toivottaa kaikille ylioppilaille ja yhdeksäsluokkalaisille lämpimästi onnea! Rentouttavaa ja ansaittua kesälomaa kaikille!