EtusivuTutustu kouluummeUutisetOppilas- ja opiskelijahuoltoKYTKE-projekti kävi seiskaluokkalaisten vieraana
08.10.2020

KYTKE-projekti kävi seiskaluokkalaisten vieraana

7. luokkien oppilaat pääsivät tällä viikolla pohtimaan kiusaamiseen, rasismiin, syrjintään ja tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä. 6–7.10. kaikki koulumme seiskaluokkalaiset osallistuivat KYTKE-projektin työpajoihin, joita järjestetään yläkouluissa ympäri Suomea. Näiden työpajojen vetäjät ovat urheilijoita, julkkiksia ja vaikuttajia, joilla on itsellään monikulttuurinen tausta.

Työpajoissa oppilaat keskustelivat pienryhmissä esimerkiksi kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta, kansalaisuudesta, identiteetistä ja siitä, mitä suomalaisuus on. Projektin monikulttuuriset ohjaajat pistivät itsensä likoon kertomalla avoimesti omasta elämästään ja kokemuksistaan. Keskustelun tarkoituksena oli saada oppilaat pohtimaan ennakkoluuloihin liittyviä aiheita, kyseenalaistamaan yleisiä stereotypioita sekä pohtimaan omaa identiteettiään.

KYTKE-työpajat järjesti Walter ry, jonka tarkoituksena on edistää erityisesti lasten ja nuorten kulttuurienvälistä vuorovaikutusta. Walter ry pyrkii toiminnallaan edistämään ymmärtämistä, välittämistä, vastuun ottamista ja muiden kunnioittamista.