EtusivuEtäopetus OYK:ssa

Etäopetus OYK:ssa

Pyrimme järjestämään opetuksen laadukkaasti ja turvallisesti poikkeuksellisissa olosuhteissa. Opetuksen lähtökohtana on edelleen lähiopetus. Wilman kautta olemme tiedottaneet järjestelyistä, joita ovat esimerkiksi vuorotteleva etä- ja hybridiopetus.

Tälle sivulle on koottu tietoa ja ohjeistuksia eri sähköisten ympäristöjen käyttöön etä- ja hybridiopetuksen tarpeeseen. Ohjeet ovat pääosin julkaistu kevään 2020 aikana ensimmäisen kerran.

Yhteydenpitokanavana toimii ensisijaisesti Wilma. Opetus toteutetaan opettajan ohjeistamalla tavalla lähiopetuksestakin tutussa sähköisessä ympäristössä (Teams, OneNote, Wilma, kustantajan materiaali) päivittäisen lukujärjestyksen mukaisesti. Opettajat valitsevat kuhunkin oppituntiin sopivimman tavan toteuttaa opetus etänä.

Oppilaan tulee olla teknisen yhteyden (oma kannettava tietokone; älypuhelin) äärellä oppituntien aikana ja noudattaa opettajan antamia ohjeita ja tehdä opettajan antamat tehtävät. Opettaja ja huoltaja seuraavat oppilaan opetukseen osallistumista ja opiskelun etenemistä Wilman avulla.

Teknisissä pulmissa ja muissa etäopetukseen liittyvissä kysymyksissä voit pyytää neuvoa osoitteesta apu@oulunkylanyhteiskoulu.fi.

Wilma

Opettaja kirjaa Wilman tuntipäiväkirjaan tunnin aiheen ja kotitehtävät. On tärkeää seurata Wilman viestejä ja tiedotteita!

Wilmaan kirjatutuminen: yvkoulut.inschool.fi

Microsoft Office 365 -pilvipalvelut

Kirjautuminen koulun O365-pilvipalveluihin tapahtuu osoitteessa to-sso.oulunkylanyhteiskoulu.fi tai o365.oyk.cc.

Tarjolla on mm. seuraavat eri pilvipalvelut:

• Oma koulun sähköposti (Outlook)
  • OneDrive-pilvitallennuspaikka
  • Office-ohjelmat (Word, PowerPoint, Excel, OneNote jne.)
  • Teams-ympäristö

Microsoft Teams

Lataa Microsoft Teams -sovellus

Koululla on ollut pitkään käytössä Microsoftin Teams-ympäristö, jonka merkitys korostuu etäopetuksessa. Suurin osa etäopetuksesta toteutetaan Teamsissa hyödyntäen olemassa olevia Teams-ryhmiä. Jokaisella meneillään olevalla kurssilla on siis vastaavan niminen Teams-ryhmä, jonka nimi alkaa tunnisteella ”LV1920-”. Kurssin oppilaat on automaattisesti sijoitettu oikeisiin Teams-ryhmiin. Joissain tapauksissa voit saada opettajalta Teams-koodin, jolla voit liittyä Teams-ryhmään oheisen ohjeen mukaisesti.

OHJE: koodilla liittyminen Teams-ryhmään

Teamsissa on käytössä seuraavat kommunikointivälineet:

• Teams-ryhmän keskustelu
  • Teams-ryhmän online-kokous (mahdollisuus esimerkiksi opettajan pitämään PowerPoint-esitykseen)
  • Pikaviestit suoraan opettajalle
  • Puheyhteys

Microsoftin pikaopas Teamsin käyttöön

Teamsin online-kokoukset

Opettaja voi pitää Teamsin välityksellä opetustuokioita tai kokonaisia oppitunteja jakamalla tietokoneelta äänensä, työpöytänsä, webkameransa kuvan tai jonkin sovelluksen näkymän.

OHJE: etäoppitunnit Teamsissa

Oppilas voi kommunikoida opettajan kanssa käyttämällä Teamsin keskustelu- ja puhetoimintoa tai jakamalla vaikkapa tietokoneensa ruudun opettajan nähtäväksi.

Q&A

Teams ei toimi, mitä teen?

Teamsia käytetään maailmanlaajuisesti paljon, ja hetkellisesti sovellus voi toimia hitaasti tai jokin ominaisuus voi kadota näkyvistä. Tällöin kannattaa oma tietokone käynnistää uudelleen, jolloin kaikki Teamsin taustapalvelut myös käynnistyvät uudelleen.

Unohdin o365:n/tietokoneen salasanani, miten voin vaihtaa sen?

Voit resetoida salasanasi täällä:

Salasanan vaihto

Jos salasanan vaihto ei onnistu itsepalveluna, ota yhteyttä apu@oulunkylanyhteiskoulu.fi.

Sivu päivittyy ja ohjeistuksia tulee lisää.