EtusivuTutustu kouluummeUutisetKoulun juhlatOYK1924-kuvakilpailun voittajatyö muistuttaa heikompien puolustamisesta
27.03.2024

OYK1924-kuvakilpailun voittajatyö muistuttaa heikompien puolustamisesta

Juhlavuoden kunniaksi julkistettiin lokakuussa 2023 kilpailu, jossa koulun nuoria pyydettiin suunnittelemaan satavuotiaan Oulunkylän yhteiskoulun näköinen kuva. Lisäksi ohjeistuksessa oli toiveena, että kuvassa näkyisi juhlavuoden teema rohkeus.

Yhdeksäsluokkalaisen Iris Juvosen suunnittelemassa kilpailun voittaneessa kuvassa on neljä lintua. Yksi lintu suojelee kahta pienempää hieman uhkaavalta, isolta linnulta. ”Kun mietin aluksi aihetta, minulla oli vaikeuksia, koska aihe oli vaikea. Rohkeutta kuvataan usein esimerkiksi supersankareiden kautta. Itse halusin pohtia eläimiin liittyvää aihetta, koska inspiroidun paljon luonnosta”, Iris kertoo.

Kaikki kilpailuun lähetetyt työt osallistuivat esikarsintaan. Esikarsinnasta eteenpäin selvinneistä töistä arkkitehti Niko Sirola valitsi voittajatyön. Sirola on meneillään olevan koulurakennuksen laajennuksen pääsuunnittelija. Suunnittelutaitojensa lisäksi Sirola valittiin tuomariksi, koska hän on opiskellut koulussamme vuosina 1984–1990.

Kuten suuren maailman suunnitteluprosesseihin usein kuuluu, kuvakilpailun kuvaa oli tarpeen työstää vielä hieman ennen lopullista muotoa. ”Kilpailun voittopäätöksen tehnyt ulkopuolinen tuomari antoi kehitysehdotuksia, joita sitten työstin muutaman opettajan kanssa. Nuo pienet muutokset mielestäni paransivat työtä”, Iris kertoo prosessista.

Kuvakilpailun voittajatyö painettiin kasseihin, jotka jaettiin koulun oppilaille ja opiskelijoille. ”Koulun tulisi olla kaikille turvallinen tila”, Iris pohtii. ”Tulin yläasteelle vasta ysille, koska asuin Ranskassa kaksi vuotta. On ollut mukavaa, että täällä OYK:ssa on avoin ja ystävällinen ilmapiiri.” Iriksen suunnittelemat OYK:n linnut muistuttavat, että meistä jokainen voi puolustaa pienempiä ja heikompia ja olla sillä tavalla tekemässä maailmasta parempaa paikkaa.

Lämpimät onnittelut Irikselle voitosta!