EtusivuTutustu kouluummeUutisetKuvataideKekseliäät kuvataiteen lukiodiplomityöt haastavat katsojaa
06.03.2024

Kekseliäät kuvataiteen lukiodiplomityöt haastavat katsojaa

Kuvataiteen lukiodiplomin suorittaa Oulunkylän yhteiskoulussa lukuvuonna 2023–2024 kaikkiaan 11 opiskelijaa. Diplomityöt ovat esillä koulumme ruokalassa kuvataidediplominäyttelyssä. Töihin pääsee tutustumaan myös koulun kotisivujen kuvagalleriassa.

Kuvataiteen lukiodiplomi on lukiolaiselle mahdollisuus osoittaa osaamisensa ja harrastuneisuutensa kuvataiteessa. Kuvataiteen lukiodiplomi koostuu kahdesta osasta: Opetushallituksen julkaiseman tehtävänannon mukaan toteutetusta teoksesta sekä oppimis- ja työskentelyprosessia sekä visuaalisen kulttuurin tuntemusta kuvaavasta portfoliosta. Portfoliossa opiskelija myös reflektoi omaa suoritustaan.

Tekijä: Nona Moosman

Diplomitehtävät vaihtuvat vuosittain. Lukuvuonna 2023–2024 diplomi on ollut mahdollista toteuttaa kuuden vaihtoehtoisen tehtävänannon kautta. Mahdollisia aiheita ovat olleet esimerkiksi kiertotalous, taitelijakirja, kehon koristelu, median totuudellisuus, peilikuvat sekä näkyvä ja näkymätön matematiikka. Kokonaisuudessaan tehtävänannot ovat nähtävissä Opetushallituksen sivuilla.

Tekijä: Suvi Saavalainen

Lukiodiplomin suorittamisesta voi saada kaksi opintopistettä. Diplomi arvioidaan lukion opetussuunnitelman perusteiden ja Opetushallituksen ohjeiden mukaisesti arvosanoilla 4–10, ja opiskelija saa lukion päättötodistuksen liitteenä todistuksen lukiodiplomin suorittamisesta. Arvioinnin tekevät diplomityöskentelyä ohjaava lukion kuvataiteen opettaja sekä ulkopuolinen arvioitsija. Lukiodiplomin voi suorittaa kuvataiteen lisäksi myös muissa taito- ja taideaineissa, kuten liikunnassa, teatteritaiteessa, musiikissa ja kotitaloudessa.

Onnea kuvataiteen diplomin suorittajille!

Artikkelin pääkuva: Peppi Posio