EtusivuTutustu kouluummeUutisetKoulun historiaOulunkylän yhteiskoulu avasi juhlavuoden ystävänpäivänä
26.02.2024

Oulunkylän yhteiskoulu avasi juhlavuoden ystävänpäivänä

Helmikuisena ystävänpäiväaamuna pyrytti pakkaslunta, kun Oulunkylän yhteiskoulun pihalla alkoi juhlallinen lipunnosto satavuotisen koulun kunniaksi. Pihalle oli kerääntynyt väkeä katsomaan uuden OYK1924-lipun nousemista salkoon.

Juhlavuoden aloitti tapahtumapäivä, jolloin koululla järjestettiin monenlaista ohjelmaa. Kahdeksasluokkalaiset yrityskurssilaiset olivat koristaneet ala-aulan ilmapalloilla juhlatunnelmaan sopivaksi. Vuotta vanhemmat yrityskurssilaiset puolestaan harjoittelivat kahvilatoiminnan pyörittämistä. Tilaisuutta varten tehtyjen pöytäliinojen ääressä palvelualttiit nuoret myivät kroissantteja, pizzapaloja ja pientä makeaa. Aulassa oli myös mahdollista voittaa onnenpyörässä makeita palkintoja.

Oppituntien lomassa jokainen nuori osallistui kahteen valitsemaansa pajaan. Pajojen aiheet olivat moninaiset. Pajoissa oli mahdollista askarrella esimerkiksi ystävärannekkeita tai ystävänpäiväkortteja. Pelipajassa kisattiin Unon, Aliaksen ja Yatzyn kaltaisten perinteisten pelien parissa. Valikoimaan kuului myös rauhoittuminen viltin alla pötkötellen ja tähtitaivasta ihaillen. Koulun oman väen lisäksi pajoja olivat saapuneet pitämään nuorille tutut aikuiset myös nuorisotalolta, seurakunnasta, vanhempainyhdistys Wandysta ja jalkapalloseura Gnistanilta.

Juhlavuosi jatkuu koko vuoden 2024 erilaisilla pienemmillä ja suuremmilla tapahtumilla. Aloitustapahtuma järjestettiin koulun nykyisille nuorille, mutta koulupolkunsa jo aikaisemmin päättäneet saavat myös oman juhlansa syksymmällä. Tekeillä on lisäksi historiikki koulun satavuotisesta historiasta. Historiikki tulee kertomaan niistä muutoksista ja murroksista, joita suomalaisessa koulumaailmassa on ollut viimeisen sadan vuoden aikana, mutta myös lisäksi koulun merkityksestä alueelle ja Oulunkylässä tai sen lähellä asuville nuorille. Pieniä välähdyksiä historiaan onkin nähty jo koulun Instagramissa @oulunkylan.yhteiskoulu, jossa julkaistaan vanhoja kuvia pitkin juhlavuotta kaikkien iloksi.

”Olemme ylpeitä satavuotiaan koulumme perinteistä ja oulunkyläläisyydestämme. Olemme kiitollisia siitä, että saamme – niin nuoret kuin aikuisetkin – olla osa OYK:n sukupolvien jatkumoa. Haluamme jatkaa sivistävällä meiningillä eteenpäin”, rehtori Mirva Lindström tiivistää juhlavuoden tunnelmia.

Upeaa alkanutta satavuotisjuhlavuotta!