EtusivuTutustu kouluummeUutisetKestävä tulevaisuusOulunkylän yhteiskoulu palkittiin jälleen ympäristötyöstään Vihreällä lipulla
10.01.2024

Oulunkylän yhteiskoulu palkittiin jälleen ympäristötyöstään Vihreällä lipulla

Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi on myöntänyt Oulunkylän yhteiskoululle jatko-oikeuden käyttää Vihreää lippua osoituksena korkeatasoisesta, suunnitelmallisesta ja osallistavasta ympäristökasvatustyöstä joulukuuhun 2025 saakka. Vihreä lippu myönnettiin ensimmäisen kerran Oulunkylän yhteiskoululle jo keväällä 2021.

Vihreä lippu on kansainvälinen kasvatusalan ympäristöohjelma ja sertifikaatti, jossa lapset ja nuoret muuttavat toimintayksikkönsä arkea kestävämmäksi teema kerrallaan, yhdessä opettajien ja kasvattajien kanssa. Samalla he saavat kokemusta yhteisiin asioihin vaikuttamisesta, kestävän tulevaisuuden rakentamisesta ja ympäristöongelmien ratkaisuista. Vihreä lippu on osa kansainvälistä Eco-Schools-ohjelmaa, maailman suurinta koulujen ja päiväkotien kestävän kehityksen verkostoa, joka toimii 73 maassa. Suomessa Vihreässä lipussa on mukana jo 105 000 lasta ja nuorta sekä 11 000 opettajaa ja kasvattajaa.

Oppilaista ja opiskelijoista muodostettu ympäristöryhmä valitsi Oulunkylän yhteiskoulun toisen Vihreä lippu -hankkeen teemaksi luonnon monimuotoisuuden. Teeman ympärille suunniteltiin paljon erilaisia tietoiskuja, kampanjoita ja muuta ohjelmaa. Teema näkyi myös luonnollisena osana useimpien oppiaineiden opetusta. Hankkeessa panostettiin erityisesti tietoisuuden lisäämiseen ja ruokahävikin vähentämiseen. Hankkeen aikana ympäristöryhmän jäsenet tekivät monenlaisia pieniä ja suurempia tempauksia. He muun muassa istuttivat koulun pihalle kevätkukkien sipuleita pörriäisten ravinnoksi. Tietoisuuden lisäämiseksi vappuna oppilaat järjestivät myös tempauksen, jossa opetettiin oikeaoppista jätteidenlajittelua. Muissa tietoiskuissa opeteltiin tunnistamaan vieraslajeja ja kerrottiin niiden torjunnasta. Koulu myös osallistui Ylen Miljoona roskapussia -keräykseen. Lisäksi yhteistyössä ruokalan kanssa järjestettiin useampia ruokahävikin vähentämiseen tähtääviä tempauksia. Ruokahävikkiä onnistuttiin vähentämään joka kerta.

”Koko hanke on toteutettu oppilaslähtöisesti, ja opettajat ovat toimineet vain tukena hankkeen toteuttamisessa”, kertoo hankkeen toinen ohjaava opettaja Ida Forsell. ”Opettajan näkökulmasta on ollut hienoa olla tukemassa ja kannustamassa oppilaita ympäristöstä huolehtimisessa”, hän jatkaa. ”Oppilaiden mielestä parhaiten onnistuneet tempaukset olivat ruokahävikin vähentäminen, informatiiviset aamunavaukset koko koululle sekä kevätkukkien istuttaminen koulun pihalle”, listaa toinen ohjaava opettaja Auli Maso.

Koulun lipputangossa on liehunut Vihreä lippu jo kahden ja puolen vuoden ajan. Uudella sertifikaatilla Vihreän lipun käyttöä saa jatkaa vielä kaksi vuotta. Sen aikana koulun pitää jatkaa suunnitelmallista työtä ympäristön hyväksi ja ansaita jälleen uudella hankkeella jatko-oikeus lipun käyttöön.