EtusivuTutustu kouluummeUutiseterasmusplusfinlandRanskalais-suomalaista kulttuurivaihtoa
14.12.2023

Ranskalais-suomalaista kulttuurivaihtoa

Oulunkylän yhteiskoulussa oli muutaman viikon ajan kolme ranskalaista vaihto-oppilasta: eteläranskalainen Mathys Mistral Boréal -vaihto-ohjelmasta sekä Erasmus+-akkreditoinnin kautta Blandine ja Victoria Poitiers’sta. Ogelin lukiolainen Oiva asui Mathysin luona kolme viikkoa alkusyksystä, ja Poitiers’hen lähtee kaksi ogelilaista tulevana keväänä.

Kiitos mahtavien isäntäperheiden ranskalaiset saivat runsaan annoksen suomalaista kulttuuria. Ohjelmassa oli retki Porvooseen ja Nuuksioon, talvisia harrastuksia, kuten pulkkamäki ja luistelua, mökkeilyä, saunomista sekä itsenäisyyspäivän viettoa. Koulumme kautta nuoret olivat mukana myös muun muassa vanhojen tanssien harjoituksissa, englannin keskustelukurssilla, kotitaloustunnilla, keramiikkakurssilla, Studia-messuilla, matematiikan tunneilla derivoimassa sekä espanjan, saksan ja ranskan tunneilla.

Tässä muutamia nuorten kommentteja:

”Opin uutta ranskan kielestä ja sen käytöstä, ja etenkin ranskalaisesta kulttuurista ja ranskalaisista ihmisistä. Vaihdossa näin kouluelämän lisäksi hiekkarantoja ja turistikohteita. Vaihdosta oli hyötyä myös ranskan kielen oppimisen ja ymmärtämisen kannalta.” Oiva

”Pidän Suomesta todella paljon, ja erityisen paljon koulujärjestelmästä, kulttuurista, ja, yllättävää kyllä, säästä, sekä tapaamistani mukavista ihmisistä. Jäisin tänne mielelläni.” Mathys

”Kokemus oli aivan täydellinen! Emme haluaisi lähteä takaisin kotiin; ehkä lennot perutaan…? Parhaiden muistojen joukkoon nousevat porot Nuuksiossa, kylpylä, shoppailu, lumi sekä leivonnaiset. Lisäksi koulu on mahtava: Lukiolaiset eivät ole stressaantuneita. He ovat koulussa oppimassa eivätkä vain arvioitavina. Opettajat kuuntelevat oppilaita ja ryhmät ovat pienempiä, joten muut luokkakaverit on mahdollista oppia tuntemaan. Tunneilla tehdään paritöitä, mikä on todella mukavaa. Matematiikan opettaja tuli selittämään meille ihan henkilökohtaisesti! Lisäksi vanhojen tanssien harjoitukset ovat todella hieno homma; tuskin maltamme odottaa, miltä ne näyttävät helmikuussa. Ja kotitalouden tunnit olivat myös mukavia! Kiitos upeasta vastaanotosta OYK!”
Blandine ja Victoria