EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioYmpäristöryhmä tiedottaa: Vihreä lippu -projekti lähenee loppua
15.11.2023

Ympäristöryhmä tiedottaa: Vihreä lippu -projekti lähenee loppua

Koulumme on tehnyt useita erilaisia ympäristöystävällisiä tekoja Vihreä lippu -projektia varten kuluneen puolentoista vuoden aikana. Nyt tämä Oulunkylän yhteiskoulun historian toinen Vihreä lippu -projekti on päättymässä.

Projektin aikana ympäristöryhmä on esimerkiksi istuttanut kevätkukkasipuleita koulun pihaan syksyllä 2022. Tavoitteena oli tarjota pörriäisille evästä heti alkukeväästä ja tukea näin luonnon monimuotoisuutta.

Koulussamme myös pidettiin useita hävikkiruokaviikkoja, jotta ruokaa menisi vähemmän roskikseen. Hävikkiruokaviikkojen aikana tiedotettiin hävikin vähentämisen tärkeydestä ja kannustettiin ottamaan juuri oikea määrää ruokaa sekä tekemään ympäristön kannalta parempia valintoja. Yhteen viikkoon kuului myös kilpailu, jonka tuloksena ruokahävikki väheni huomattavasti. Hävikin vähentämisestä oppilaat saivat jälkiruokapalkinnon.

Ympäristöryhmä piti Vihreä lippu -projektin aikana monia aamunavauksia, joissa koulun väkeä muistutettiin tärkeistä ympäristöasioista. Aamunavaukset käsittelivät muun muassa ruokahävikin vähentämistä, vieraslajeja ja niiden hävittämistä sekä kierrätystä ja pullonpalautusta.

Koko koulu sai osallistua tänä syksynä ympäristöryhmän tekemään kilpailuun, joka käsitteli vieraslajien tunnistamista. Voittajat saivat tietenkin palkinnot.

Ympäristöryhmä haastoi koko koulun tuomaan palautuspulloja ja lahjoittamaan niistä saadut tuotot hyväntekeväisyyteen ympäristöryhmän avulla. Kun pullot palautettiin, koulu tuplasi kerätyn summan. Rahat lahjoitetaan Korkeasaaren kautta luonnon monimuotoisuuden tukemiseen. Ympäristöryhmällä on suunnitteilla vierailu Korkeasaareen joulukuussa. Tämä olisi projektin päätösretki.

Ympäristöryhmä valmistelee projektin loppuraporttia ja jää odottamaan, saammeko edelleen pitää vihreää lippua koulumme lipputangossa. Jäämme jännittyneitä odottamaan FEE-Suomen kommentteja projektistamme.

Kirjoittajat: ympäristöryhmäläiset Eedit ja Anna, 9G