EtusivuTutustu kouluummeUutisetHenkilökuntaMatematiikan lehtori Timo Salminen jää eläkkeelle
02.06.2023

Matematiikan lehtori Timo Salminen jää eläkkeelle

Mitä saadaan, kun sekoitetaan matematiikka, humanismi, äly, huumori ja suoraselkäinen moraali? Vastaus: erinomainen opettaja. Tänä keväänä koulumme lukion matematiikan lehtori Timo Salminen jää eläkkeelle. Hän on opettanut matematiikkaa Oulunkylän yhteiskoulussa vuodesta 1988, ja yli 3000 oppilasta ja opiskelijaa on hyötynyt Timon vaativasta mutta palkitsevasta opetuksesta. Pitkään uraan on ehtinyt kuulua sellainenkin erikoisuus, että OYK:n matematiikan opettajien joukossa oli sekä Timon oppilas että tämän oppilaan oppilas – siis opettajia ikään kuin kolmessa polvessa.

Timo Salminen harrastaa valokuvausta ja on harvoin itse kameran edessä. Vuodelta 1991 tällainen otos kuitenkin löytyy.

Timo tunnetaan kovan luokan pedagogina, jolta ei huumoria puutu. Timo ei ole pitänyt opetuksensa päätavoitteena ylioppilaskoetulosten maksimointia, vaan hän on kasvattanut matemaatikkoja ja ajattelijoita. Käytännössä tästä tietysti on seurannut myös menestystä ylioppilaskokeissa. Korkealentoinen opetus on helpottanut lukuisten opiskelijoiden matemaattisten alojen opintoja. Lennokkaimmillaan Timon tunnit ovat olleet matematiikan ja komiikan synteesejä. Illalla ei liene ollut tarvetta katsoa tv-sketsejä, kun on jo päivällä saanut nauraa oppitunnilla. Hauskanpidon ja oppimisen lomassa oppilailta on saattanut jäädä piiloon se, kuinka paljon Timo on käyttänyt aikaansa oikeudenmukaiseen arviointiin. Kollegan kanssa on keskusteltu tarvittaessa pitkään vaikkapa siitä, onko koevastaus neljän vai viiden pisteen arvoinen. Lopputuloksen on pitänyt olla aina reilu ja oikein.

Opettamisen lisäksi Timo on toiminut vuosien ajan myös luottamusmiehenä uhraten aikaansa lukemattomiin ammattiyhdistystilaisuuksiin ja pitäen huolta työyhteisöstään ja kollegoistaan. Timossa tiivistyvät klassiset sivistysihanteet: hän on matemaatikko, joka on kiinnostunut luonnontieteistä ja taiteista, peloton ja oikeamielinen keskustelija sekä kilometrit selättävä hiihtäjä. Nopea lukutahti tekee Timon kaunokirjallisesta tuntemuksesta suorastaan hämmästyttävän.

Vuosikymmenten aikana Timo on ehtinyt nähdä myös digitalisaation tuomat vaikutukset opetukseen ja oppimiseen. Jatkuvasti opettajuuttaan kehittänyt Timo otti käyttöönsä uudet tietotekniset työvälineet, mutta samalla viidellä eri vuosikymmenellä kerrytetty kokemus on antanut myös kyvyn syvälliseen kritiikkiin. Aktiivista koulutuskeskustelijaa onkin ehditty vuosien varrella kuulla opettajainhuoneen ulkopuolellakin, ja useat uutismediat ovat haastatelleet Timoa.

Opettajakollegat yllättivät Timo Salmisen kesken viimeisen oppitunnin.

Oulunkylän yhteiskoulun väki kiittää useiden vuosikymmenten työstä ja toivottaa Timo Salmiselle mukavia eläkepäiviä!