EtusivuTutustu kouluummeUutisethistoriaSAHI-opintojaksolla Berliinissä
05.05.2023

SAHI-opintojaksolla Berliinissä

Tänä keväänä järjestettiin ensimmäistä kertaa lukion teemaopintoihin kuuluva SAHI-opintojakso. Saksaa ja historiaa yhdistävällä opintojaksolla yhteensä 20 OYK:n lukiolaista pääsi tutustumaan Saksan ja etenkin Berliinin historiaan ja sen merkitykseen koko Euroopan historialle. Luento-osuuden jälkeen suunnattiin 16.–21.4.23 paikan päälle tutustumaan historiallisiin kohteisiin. Vierailimme mm. juutalaisessa museossa, Saksan historiallisessa museossa ja myös Berliinin muurin muistopaikoissa. Opiskelijat vierailivat myös entisessä Itä-Saksan tutkintavankilassa ja lähellä sijaitsevan Potsdamin hienoissa linnoissa.

Erasmus-akkreditoinnin avulla rahoitettu matka toi eurooppalaisen historian ehkä synkimmät hetket koskettavan lähelle opiskelijoita. Vierailut olivat vaikuttavia ja herättivät myös keskustelua menneistä tapahtumista ja siitä, mitä maailmassa tällä hetkellä tapahtuu. Matka ei kuitenkaan ollut pelkkää synkistelyä, vaan tutustuimme myös paikalliseen ystävyyskoulumme Kurt-Tucholsky-Oberschuleen ja modernin Berliinin ruoka- ja kirppiskulttuuriin. Kokemuksia matkalta ja opiskelijoiden laatimia koosteita historiallisista kohteista löydät Instagramista tililtä @ogelinsaksa.

Opiskelijoita luotsasivat historian opettaja Melissa Paakkanen ja saksan opettaja Manuel Ackermann.