EtusivuTutustu kouluummeUutisetKansainvälisyysRanskanopettaja Eija Raitalalle myönnettiin Ranskan valtion kunniamerkki
16.05.2023

Ranskanopettaja Eija Raitalalle myönnettiin Ranskan valtion kunniamerkki

Koulumme ranskanopettaja Eija Raitala sai Ranskan valtion kunniamerkin. Kyseessä on ylennys ritariarvosta upseeriksi, jota virallisesti kutsutaan ranskankielisellä nimityksellä officier de l’ordre des Palmes Académiques. Ranskan opetusministeriö myöntää ansiomerkkejä opetus- ja akateemisten alojen edustajille ranskan kielen ja ranskalaisen kulttuurin edistämisestä Suomessa. Upseerimerkin haltijoita on Suomessa noin 20.

Koulussamme on pitkät ranskan opiskelun perinteet. Sekä peruskoulussa että lukiossa on mahdollista lähteä vaihtoon ranskankielisille alueille Erasmus+-hankkeissa. Eija Raitala on tehnyt yhteistyötä vaihtojen edistämiseksi myös Ranskan instituutin kanssa. Oulunkylän yhteiskoulussa ranskaa opiskelevat voivat suorittaa DELF-kielidiplomin, jolla osoitetaan ranskan kielen taitoa. Kotikansainvälisyyteen kannustaa koulumme ranskankielinen kirjakokoelma.

OYK onnittelee Eija Raitalaa kunniamerkistä! Kuvassa ovat Eija Raitala (oik.) ja Ranskan suurlähettiläs Agnès Cukierman Ranskan suurlähetystössä kunniamerkin myöntämisen jälkeen.