EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioLukion musikaali ”I love you, Roger Taylor!” hurmasi kasaritunnelmallaan
15.05.2023

Lukion musikaali ”I love you, Roger Taylor!” hurmasi kasaritunnelmallaan

Lukion ”I love you, Roger Taylor!” -musikaalia alettiin suunnitella viime vuoden keväänä, kun koronahuolet olivat vihdoin hellittäneet. Teemaksi musikaaliin valikoitui kahdeksankymmentäluku musiikin opettaja Joonas Tuomisen, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Satu Mäkisen ja tekniikkavastaava Hannu Huhtalan yhteisen pohdinnan tuloksena. Musikaalista haluttiin luoda elämäniloinen, nuoruutta ja vapautta käsittelevä kokonaisuus. Nämä teemat johdattivat musikaalin kohti road movie -tyylistä kokonaisuutta.

Musikaalin käsikirjoitti ja ohjasi Satu Mäkinen. Englantilainen pop- ja rock -yhtye Duran Duran keikkaili Suomessa vuonna 1982, joten mikä olisikaan ollut otollisempi päähenkilön fanituksen kohde kasarimusikaalissa. Mäkisen oma nuoruus siivitti tapahtumat Jyväskylän seudulle.

Mäkisen lisäksi musikaalia lähtivät rakentamaan näytelmän musiikillisesta kokonaisuudesta vastannut Joonas Tuominen sekä kuvataiteen opettaja Arja Holma, joka vastasi puvustuksen, maskeerauksen ja lavastuksen ohjaamisesta. Tekniikasta vastasi Hannu Huhtala ja yleisistä järjestelyistä kuvataiteen opettaja Rauni Eskelinen. Eskelinen myös auttoi musikaalin visuaalisen ilmeen luomisessa.

Musikaaliin pääsivät kaikki halukkaat opiskelijat, ja lopulta kasassa oli 50 hengen porukka lukion ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoita sekä abiturientteja. Lukiolaisista muodostui tekniikkatiimi, puvustus-, lavastus- ja maskeeraustiimi, bändi ja esiintyjät. Opiskelijoiden oli mahdollista osallistua usean tiimin toimintaan, ja siten moni pääsi kokeilemaan erilaisia tehtäviä osana musikaaliprojektia. Näyttelijäkokoonpanoa myös vaihdettiin esitysten välillä. Tämän kevään ylioppilas Nana Erälähde (näytelmän Roger Taylor) vastasi tanssikoreografioista.

Harjoituksia pidettiin niin lukujärjestyksen mukaisten aikojen puitteissa kuin niiden lisäksi erikseen sovittuina ajankohtinakin. Musikaalitiimi kokoontui myös muutamana viikonloppuna ja iltana harjoittelemaan yhdessä. Näytökset järjestettiin yhden viikon aikana, ja tällöin koululla lähes asuttiin. Lukiolaisten lukusali muuttui tuona aikana takahuoneeksi, jossa maskeerattiin, hoidettiin puvustus, syötiin, hengähdettiin ja hengailtiin. ”Kaikilta löytyi rohkeutta ja kaikki todistivat projektin aikana taitonsa. Musikaali oli täynnä onnistumisia. Riittävä harjoittelu ja luottamus sekä keskinäinen tsemppaus auttoivat olemaan vahvasti läsnä”, Satu Mäkinen kuvailee.

Musikaali antoi tekijöilleen myös paljon oppeja tulevaisuutta varten: musikaalia tehdessä korostuivat vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaidot. ”Opiskelijat ratkaisivat monia haasteita itsenäisesti yhdessä keskustellen. Oma-aloitteisuus ja sitoutuneisuus mahdollistivat olon, että kaikki onnistuu”, Mäkinen kehuu. Koko tiimin voimin luotiin tyhjästä mahtava ja onnistunut kasarimusikaalikokonaisuus. Parasta musikaalissa olikin yhdessä olo ja sen voima.

Musikaaliprojekti huipentui kahdeksaan näytökseen, joista puolet oli suunnattu omalle koulullemme. Kasarimusikaalin kävi katsomassa 1400 katsojaa, joista joku kahdesti tai jopa kolmesti. Näytelmässä oli kohtaus, jossa Suomen Duran Duran -faniklubin perustaja ei päässyt keikalle puuttuneen lipun vuoksi. Ja mikä sattuma – yleisöstä löytyi tosielämän 1980-luvun faniklubin perustaja. Myös koulumme opettajat pääsivät osaksi esitystä. Kampaamokohtauksessa vilahteli taustalla monille tuttuja kasvoja kahdeksankymmentäluvun tyyliin maskeerattuina, mikä kirvoitti koululaisyleisössä naurun.

Musikaali on lisännyt opiskelijoiden kiinnostusta teatteritaiteen opintojaksoja kohtaan. Taideprojektien parissa voi työskennellä teatteritaiteen lisäksi muilla taideopintojaksoilla, kuten äänisuunnittelun ja esittävän taiteen yhdistävässä opintokokonaisuudessa. Myös bänditoiminnasta saa opintopisteitä.

Kiitos koko upea musikaalitiimi, että mahdollistitte huikean kasarielämyksen! Kiitos myös kaikille katsojille ja muutoin musikaalihengessä eläneille!