EtusivuTutustu kouluummeUutisetKuvataideSykähdyttävää ja puhuttelevaa taidetta – kuvataiteen lukiodiplomi mahdollistaa monenlaisia töitä ja tulkintoja
02.03.2023

Kuvataiteen lukiodiplomin on suorittanut Oulunkylän yhteiskoulussa lukuvuonna 2022–2023 kaikkiaan 14 opiskelijaa. Koulumme ruokalassa kuvataiteen lukiodiplominäyttelyssä on nähtävillä esimerkiksi niin maalaustaidetta, piirrostöitä kuin valokuvia. Taideteosten joukosta löytyy myös animaatioteos, jota voi ihastella ympäri koulua sijaitsevista infonäytöistä. Kaikkia töitä pääsee ihailemaan myös koulun kotisivuilla. Linkki kuvataiteen lukiodiplomitöihin löytyy tämän jutun lopusta.

Opiskelija osoittaa kuvataiteen lukiodiplomissa harrastuneisuutensa ja osaamisensa kuvataiteessa. Kuvataiteen lukiodiplomi suoritetaan luomalla Opetushallituksen julkaisemien tehtävänantojen mukainen teos sekä palauttamalla oppimis- ja työskentelyprosessia sekä visuaalisen kulttuurin tuntemusta kuvaava portfolio. Portfoliossa opiskelija myös arvioi ja erittelee itse omaa suoritustaan.

Diplomitehtävät vaihtuvat vuosittain. Lukuvuonna 2022–2023 diplomi on ollut mahdollista toteuttaa kuuden tehtävänannon kautta. Kokonaisuudessaan tehtävänannot ovat nähtävissä Opetushallituksen sivuilla: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kuvataiteen-lukiodiplomi.

Lukiodiplomista voi saada kaksi opintopistettä. Se arvioidaan lukion opetussuunnitelman perusteiden ja Opetushallituksen ohjeiden mukaisesti arvosanoilla 4–10, ja opiskelija saa lukion päättötodistuksen liitteenä todistuksen lukiodiplomin suorittamisesta. Kuvataiteen lukiodiplomin arvioivat lukion kuvataiteen opettaja sekä ulkopuolinen arvioitsija.

Tällä hetkellä keskustellaan siitä, voisiko taito- ja taideaineiden lukiodiplomilla korvata yhden viidestä kirjoitettavasta ylioppilaskirjoitusaineesta. Opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämä selvitysryhmä on pohtinut lukudiplomijärjestelmän kehittämistä ja esittänyt, että taito- ja taideaineiden lukudiplomit voisi sisällyttää osaksi ylioppilastutkintoa. Lukiodiplomin voi suorittaa kuvataiteen lisäksi myös muissa aineissa, kuten liikunnassa, teatterissa, musiikissa ja kotitaloudessa.

Seuraavasta linkistä pääsee näkemään tämän vuoden upeat kuvataiteen lukiodiplomityöt: https://oulunkylanyhteiskoulu.fi/kuvagalleriat/kuvataiteen-lukiodiplomit-2022/. Onnea kaikille kuvataiteen lukiodiplomin suorittaneille!