EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioOulunkylän yhteiskoulun lukion opiskelijat edustivat hienosti Beyond 2030 Challenge -tiede- ja teknologiakilpailussa
15.03.2023

Oulunkylän yhteiskoulun lukion luonnontiedelinjan opiskelijat Amelia Bogossian, Enni Kelkka, Venla Mantere, Tekla Toivanen ja Benjam Tourunen osallistuivat Turun kaupungin ja tutkimukseen panostavan Bayer-yhtiön järjestämään Beyond 2030 Challenge -tiede- ja teknologiakilpailuun kahdella kuvitteellisella projektilla. Lukiolaisten ideat liittyivät kierrättämiseen. Enni Kelkan ja Tekla Toivasen joukkue keskittyi The Waste Way -projektiin, jonka toimintaideana on roskan kerääminen vesistöstä öljylauttojen avulla. Puolestaan Amelia Bogossianin, Venla Mantereen ja Benjam Tourusen tiimi pohti Fabricatea, joka keskittyy käyttöiän lopussa olevien tekstiilien pantilliseen kierrätykseen. Ideoita kehitettiin myös yhdessä yli tiimirajojen. Molemmat projektit ylsivät upeasti kymmenen parhaan työn joukkoon.

Beyond 2030 Challenge -kilpailuun saavat osallistua kaikki Suomen toisen asteen opiskelijat, ja siinä tavoitteena on tieteen ja teknologian keinoin ratkaista jotain kestävän kehityksen ongelmaa. Kilpailua on järjestetty vuodesta 2021 asti valtakunnallisesti. Kilpailun tuomaristo muodostuu korkeakoulujen, Turun kaupungin, Bayerin sekä muiden yhteistyökumppaneiden edustajista. Tuomariston puheenjohtajana toimii Turun yliopiston vararehtori ja Teknologiakampus Turun johtaja Mika Hannula. ”Luma-linjan vetäjä Oona Kaasinen innoitti pohtimaan kilpailun aiheita ja osallistumaan kilpailuun”, opiskelijat kertovat ja kiittävät koko kilpailun ajan tukena ollutta ryhmänohjaajansa.

Kilpailussa on useita vaiheita ja karsintakierroksia. Suunnitelmien perusteella jatkoon valittiin 25 joukkuetta. Tämän jälkeen kilpailijat työstivät projekteista raportit, joiden perusteella valikoitiin 10 semifinalistia. Oulunkylän yhteiskoulun lukion opiskelijoiden molemmat projektit pääsivät semifinaaliin. Semifinaalia varten nuoret jatkoivat kilpailutöidensä hiomista ja pääsivät myös harjoittelemaan muun muassa hissipuheen pitämistä. ”Idean kehittäminen lopulliseksi ja konkreettiseksi projektiksi oli ajoittain haastavaa”, opiskelijat tunnustavat. Samaan henkäykseen lumalaiset kuitenkin toteavat kilpailun olleen hauska ja hyvää kokemusta tarjoava kokonaisuus.

Finaaliin kymmenestä projektista pääsi viisi. Lukiolaisemme karsiutuivat tässä vaiheessa. ”Olen kuitenkin superylpeä meidän joukkueistamme. Semifinaalin taso oli todella korkea ja on hienoa, että lukion ykkösenä pääsee mukaan ja vieläpä kahdella projektilla”, iloitsee Oona Kaasinen. Finaaliin päässeistä ideoista opiskelijat pitävät kiinnostavana metallien kierrättämiseen liittyvää pakohuonepeliä, joka oli jo lähes valmis käyttöön, sekä hyvin ajankohtaista sähkönkulutuksen seurantaan liittyvää sovellusta. ”Jos joskus saa jonkin idean, kannattaa se kirjoittaa ylös. Koskaan ei tiedä, mihin ideaa tarvitaan”, nuoret vinkkaavat. Finaalivaihe huipentuu 21.4.2023 järjestettävään palkintogaalaan, jossa valitaan kilpailun voittajat.

Ogeli onnittelee lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoita hienosta saavutuksesta!