EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioLukion musiikkilinjan juuret ovat syvällä Ogelin historiassa
09.03.2023

Lukion musiikkilinjan juuret ovat syvällä Ogelin historiassa

Oulunkylän yhteiskoulun musiikin opetuksella on pitkät perinteet, sillä viime vuonna 50-vuotista taivaltaan juhlineen Pop & Jazz Konservatorion juuret ovat koulussamme. Suomen ensimmäisen rytmimusiikkiin keskittyvän musiikkiopiston perustivat vuonna 1972 koulumusiikin pioneeri, OYK:n silloinen musiikinopettaja Klaus ”Klasu” Järvinen ja hänen vaimonsa Seija Järvinen. Järvisten ansiosta kouluumme hankittiin jo 60-luvulla rummut, kitara ja basso. Järvisten perintö elää edelleen vahvana yläkoulun musiikin painotetun opetuksen ja nyt myös uuden lukion musiikkilinjan muodossa.

Oulunkylän yhteiskoulun lukion musiikkilinja käynnistettiin tänä lukuvuonna. Musiikkilinjalla opiskelu mahdollistaa musiikin harrastamisen innostuneessa joukossa lukio-opintojen ohessa. Linja tarjoaa myös ainutkertaisen mahdollisuuden kehittää musiikillisia taitoja ja innostua uudesta. Musiikkilinjalaiset pääsevät musisoimaan yhdessä niin bändissä, lauluyhtyeessä kuin kuorossa. Luovan ajattelun ja ilmaisun kehittäminen on lisäksi mahdollista monitaiteellisilla taideaineiden yhteisillä opintojaksoilla. Ogelissa esimerkiksi tuotetaan musikaali joka kolmas vuosi. Tänä keväänä ensi-iltansa saa kasarimusikaali ”I love you, Roger Taylor”.

Kuluvana lukuvuonna musiikkilinjalaiset ovat musikaalin valmistamisen lisäksi harjoitelleet ahkerasti bändisoittoa ja esiintyneet aktiivisesti koulun tapahtumissa ja juhlissa. Musiikkilinjan opiskelijat ovat myös päässeet tutustumaan pääkaupunkiseudun musiikkielämään ihan käytännössä, ja loppukeväänä on vielä luvassa musiikin tuottamiseen liittyvä vierailu. Musiikkilinjan myötä tänä vuonna käynnistyivät myös lukion esittävän taiteen Klubi-illat, jotka tarjoavat rennon esiintymismahdollisuuden kaikille lukion opiskelijoille. Musiikki on iso osa Ogelin arkea ja juhlaa.

Lukion musiikkilinjasta ja linjalle hakemisesta voi käydä lukemassa lisää täältä: https://oulunkylanyhteiskoulu.fi/lukio/musiikkilinja.