EtusivuTutustu kouluummeUutisetKansainvälisyysErasmus-vaihtolaiset tutustumassa työelämään Etelä-Ranskassa ja Monacossa
20.03.2023

Erasmus-vaihtolaiset tutustumassa työelämään Etelä-Ranskassa ja Monacossa

Lukion kolmivuotinen Erasmus+-vaihtoprojekti Valbonnessa huipentui yhteenhitsautuneen porukan toiseen tapaamiseen työelämä-, yritys- ja korkeakouluvierailujen merkeissä. Ajankohta maaliskuussa oli osuva, sillä nyt vietetään frankofonian eli ranskankielisen maailman teemakuukautta. Etelä-Ranskan teknologiakylä Sophia Antipolis Valbonnen kansainvälinen lukio on ollut yhteistyökumppanimme jo vuodesta 2018.

Lämminhenkisen jälleennäkemisen jälkeen oli aika syventyä ohjelmaan, mm. tapahtumayrittäjän työhön, surcyclage-teemaan eli messumateriaalien uusiokäyttöön, AirFrance KLM:n datakeskukseen kivenheiton päässä kansainvälisestä koulusta, Monacon merimuseoon, sen erilaisiin ammatteihin ja kulisseista löytyvään eläinsairaalaan, start-up-yrittäjien Monacotech-keskittymään, jossa tehdään eri yrityksissä mm. hammaslääketieteen koulutukseen 3D-tulostettuja anatomisia harjoitusmalleja sekä alusvaatteita hengittävästä kankaasta.

Cannesin kuulujen elokuvajuhlien vanavedessä Côte d’Azur -yliopistossa voi opiskella audiovisuaalista alaa. Tutustuimme alan koulutusvaihtoehtoihin ja samoissa tiloissa sijaitseviin start-up-yrityksiin, ja löysimme mm. 3d-tulostimilla tehtyjä kaiuttimia, rap-tuottajan ja valtakunnallisen Pitchoun-radiokanavan lapsille.

Simone Veil -lukion naapurissa luomumaatilalla pääsimme tutustumaan luonnonmukaiseen viljelyyn, kanalaan sekä istuttamaan fenkolia. Jo aiemmilta vierailuilta tutulla vuohitilalla näimme myös ihastusta herättäneen vastasyntyneen kilin. Vaihtoviikon loppuraportin kirjoittaminen sujui mallikkaasti ja tehokkaasti tunnin luonnonpuistokävelyn jälkeen. Hankeraportointi oli tullut tutuksi jo Suomen vierailulla joulukuun alussa. Etäyhteydellä tutustuimme Rose of Jéricho -purjelaivan sosiaaliseen toimintaperiaatteeseen. Puuskainen tuuli esti valitettavasti itse purjehduksen.

Terra Numerica puolestaan tuo matematiikkaa, algoritmejä ja todennäköisyyslaskentaa lapsille ja nuorille toiminnallisten työpajojen kautta. Käytännönläheinen työpaja oli monille 20 nuoren porukasta erityisesti mieleen. Terra Numerica sijaitsee oivallisesti yhteistyökoulumme CIV:n vieressä.

Rivieran palmujen katveessa mimosat kukkivat, mutta hiirenkorvia ei vielä näkynyt. Maisemat ja kulttuurikohteet olivat komeita viileämmässäkin säässä. Viikko oli mieliinpainuva paitsi ohjelman, myös kulttuurisen annin ja yhdessä tekemisen näkökulmasta. Parasta treeniä monipuoliselle elävälle kielitaidolle ja ryhmähengelle oli opiskelijoiden itseohjautuvasti järjestämä yhteinen vapaa-ajanvietto penkkiurheiluineen ja piknikeineen.

Euroopan unionin rahoituksella toteutetun hankkeen tavoitteena on ollut edistää opiskelijoiden tuntemusta yrityselämän tarpeista sekä parantaa edellytyksiä kansainvälisten työelämäkontaktien luomiseksi jo toisen asteen koulutuksen aikana. Kulttuurintuntemuksen sekä ranskan ja englannin kielitaidon hiomisen ohella projektin teemoina ovat olleet muun muassa nuorten työllistyminen eri aloille, työhyvinvointi, esteettömyys ja kestävä kehitys.

Suuret kiitokset vuosien hedelmällisestä yhteistyöstä ystävyyskouluillemme Munkkiniemen yhteiskoulu (MYK), Lycée Simone Veil de Valbonne ja Lycée international de Valbonne (LIV). Jäämme odottamaan jatkoa!

Tous nos remerciements à nos partenaires français et finlandais pour une collaboration fructueuse et pour toutes les expériences enrichissantes dans le cadre du programme d’échange Erasmus+, Entrepreunariat et employabilité franco-finlandais EEFF.