EtusivuTutustu kouluummeUutisetKansainvälisyysErasmus-projektimatkalla sukellettiin digitaalisuuteen
06.10.2022

Erasmus-projektimatkalla sukellettiin digitaalisuuteen

Tervehdys Hollannista!

Kansainvälisyyslukuvuosi 2022–2023 nytkähti liikkeelle kolmannella yläkoulun Erasmus+ Digital Challenges -projektimatkalla, jolta juuri kotiuduimme. Tällä kertaa vuorossa oli Hollanti ja siellä pieni rauhaisa Culemborgin kylä, jossa kumppanuuskoulumme KWC (Konigin Wilhelmina College) sijaitsee.

Digitaalisen maailman haasteiden projektiteemamme syventyi tällä matkalla erityisesti median vilpittömyyteen ja vilpillisyyteen. Tätä pääsimme syvällisemmin pohtimaan journalisti Thomas Loudonin puolitoistatuntisen luennon aikana. Oppilaita osallistava ja kysymyksiä herättävä tuokio keskittyi journalistisen etiikan pohtimiseen ja perustui täysin esimerkeille Loudonin omasta työskentelystä ympäri maailmaa. Koko sali kuunteli henkeä pidättäen.

Muut projektin teemaan liittyvät vierailut viikon ajalta suuntautuivat demokratiaan ja kestävään tulevaisuuteen keskittyneeseen tiedekeskus One Planetiin, Arnhemin ulkoilmamuseoon ja sosiaalisen median leikkikenttä WONDR:iin. Seikkailimme Culemborgista Utrechtiin, Haagiin ja Amsterdamiin.

Jälleen on ylistettävä osallistujajoukkoamme: mukanamme matkanneet viisi yhdeksäsluokkalaista edustivat upealla tavalla Ogelia ja Suomea. He muun muassa nappasivat voiton viimeisen illan laajassa Kahoot-haasteessa, jossa kartoitettiin teknologian, EU:n ja Hollannin tuntemusta! Ystävyydet meitä isännöineiden hollantilaisten oppilaiden kanssa muodostuivat viikon aikana vahvoiksi, ja pelkällä Suomi-porukalla ei nysvätty missään vaiheessa. Tästä olemme opettajina erityisen ylpeitä. Oppilaat palasivat kotiin hollantilaisten ystävyyksien lisäksi myös uusien espanjalaisten, puolalaisten, turkkilaisten ja italialaisten kontaktien rikastuttamina.

Eipä aikaakaan kun jo seuraava projektiviikko siintää horisontissa, sillä kuukauden kuluttua olemme seuraavien yhdeksäsluokkalaisten maailmanmatkaajien kanssa Tarsoksessa turkkilaisen kumppanuuskoulumme Çukurova Sanayi Ortaokulun vieraana. Stay tuned!