EtusivuTutustu kouluummeUutisetKansainvälisyysYläkoulun Digital Challenges -erasmusprojekti kohtasi Gdanskissa legendan
09.06.2022

Yläkoulun Digital Challenges -erasmusprojekti kohtasi Gdanskissa legendan

Dzien dobry!

Lukuvuoden 2021-2022 viimeisellä viikolla suuntasimme neljän kahdeksasluokkalaisen oppilaan ja kahden opettajan voimin Puolaan Gdanskiin viettämään uuden Digital Challenges -erasmusprojektimme toista toimintaviikkoa. Meitä isännöivä X LO -koulu (X Liceum Ogólnokształcące) on meille ennestään hyvin tuttu ja luotettava projektikumppani, mutta tästä vierailusta aivan erityisen teki tapaaminen itsensä herra Lech Wałęsan kanssa! Hän on Puolan entinen presidentti, maailmalla tunnetun ja merkittävän solidaarisuusliikkeen keulahahmo, ja myös Nobel-palkinnon saaja. Elävä legenda siis. Hän saapui Puolan, Suomen, Espanjan, Hollannin, Turkin ja Italian projektioppilaitamme tapaamaan vaikuttuneena projektimme ajankohtaisuudesta (Digitaalinen kansalaisuus ja sen tuomat haasteet), ja halusi puhua heille kannustavia sanoja tulevaisuudesta ja rohkeudesta olla positiivinen muutoksen airut. Sana oli vapaa, ja oppilaat saivat esittää herra Wałęsalle myös kysymyksiä. Meidänkin rohkeat oppilaamme esittivät kaksi kysymystä! Lopuksi poseerasimme yhteiskuvissa.

Valmistellaksemme oppilaat tapaamaan presidentti Wałęsa, veimme heidät edeltävänä päivänä Solidaarisuusmuseoon oppimaan, mistä oli kyse ja millaisessa roolissa Wałęsa oli solidaarisuusliikeessä. Myöhempiä tutustumisretkiä samalle viikolle olivat Toisen maailmansodan museo ja Stutthofin keskitysleirimuseo. Museovierailumme eivät näin ollen olleet kevyimmästä päästä, mutta ne olivat äärimmäisen sivistäviä ja kulttuurisesti tärkeitä. Oppilaamme viihtyivät erittäin laajatarjontaisessa Toisen maailmansodan museossa aina sulkemishetkeen saakka, vaikka vapaa-aikaa viettämään olisi halutessaan päässyt jo parikin tuntia aiemmin.

Digital Challenges -projektimme painopiste oli Gdanskin vierailulla ”Keep it safe” eli digitaalisen maailman vaarat yksilölle mielipiteiden tehokkaana ohjailijana ja myös alustana, jossa voi joutua onlinehyökkäysten tai mustamaalauksen kohteeksi. Toisen maailmansodan museon propagandajulistehuoneissa löysimme tähänkin selkeitä yhtymäkohtia: natsien propaganda heille ei-toivottuja ihmisryhmiä kohtaan ei ole kovin kaukana nykypäivän kiivaista mustamaalaamiskampanjoista sosiaalisessa mediassa. Keskitysleirimuseossa puolestaan tutkimme, mihin viha pahimmillaan voi johtaa.

Kaiken tämän painokkaan sisällön ohella ja projektillemme ikuisesti sen sisältöäkin tärkeämpänä kulkivat jälleen uudet ystävyydet kuuden eri maan oppilaiden kesken, isäntämaan kulttuurikokemukset ja kokemukset elämästä isäntäperheissä. Jokaisella reissullamme kasvatamme ensisijaisesti uusia maailmankansalaisia ja olemme toistuvasti ylpeitä siitä, kuinka hyvin oppilaamme edustavat kouluamme ja Suomen nuorisoa maailmalla.

Suoraan reissusta siirryimme kesälomille, ja odotamme innolla tulevaa syksyä ja sen tarjoamia seuraavia projektimme liikkuvuuksia!

Aurinkoisin kesän toivotuksin,
OYK:n koordinaattoriope Elina Herttua