EtusivuTutustu kouluummeUutisetKansainvälisyysMoninkertainen kansainvälisyyskuukausi maaliskuu 2022
14.04.2022

Moninkertainen kansainvälisyyskuukausi maaliskuu 2022

Matkustusrajoitukset alkavat hellittää, ja koulumme uutiset täyttyvät kansainvälisyysprojekteista. Monet opiskelijoiden ja opettajien projektit ovat joutuneet perumaan matkojaan ja tapaamisia tautitilanteen heitellessä, mutta viimein matkoja on päästy taas toteuttamaan. Maaliskuussa koulusta lähti maailmalle peräti neljä Erasmus-matkaseuruetta: lukiolaisten ryhmä Ranskan teknologiakylään Sophia Antipolisiin Nizzan lähelle, peruskoululaisten ryhmä Espanjaan Barcelonaan, opettajien koulutusmatka Kanarialle sekä lukiolaisten ryhmä Ranskan Réunionille saakka. Kaikki matkat olivat täynnä sekä oppimista erilaisissa ympäristöissä että erilaisten kulttuurien kohtaamista ja ystävyyssuhteiden luomista.

Etelä-Ranskassa ogelilaisten ja munkkalaisten kymmenhenkinen lukiolaisporukka pääsi paikallisiin perheisiin asumaan. Kahden ranskalaisen yhteistyökoulumme laatima viikon intensiivinen ohjelma kuljetti opiskelijoita tutustumaan Nizzan talousalueen yrityksiin ja työelämän haasteisiin monipuolisesti eri teemapäivin. Kohteita olivat mm. puolustusjärjestelmiä valmistava Thalès, Välimeren alueen Monaco Marina -telakat, Golfe-Juanin satamatoiminnot, Air France KLM:n datakeskus, paikallinen vuohitila sekä lähiruokapuutarha, parfyymin tuotantoa tukevat tuotannonalat, kosmetiikkateollisuus, robotit ja tekoäly, sekä suomalainen Wärtsilä. Voi sanoa, että näköalat avartuivat sekä maalla, merellä että ilmassa.

Ranskan Réunionilla lukiolaiset pääsivät tutustumaan Unescon aineettomiin maailmanperintökohteisiin. Eteläisen pallonpuoliskon helteessä tutuksi tulivat sekä lääkeyrtit että paikallinen tanssikulttuuri Maloya. Matkan yksi suurimmista anneista oli projektin monikielisyys: opiskelijat kommunikoivat ja toteuttivat projektivideoita keskenään niin saksaksi (projektin virallinen kieli), ranskaksi (paikallinen kieli) kuin englanniksikin. Nuorten toteuttamiin videoihin ja isäntänä toimineeseen kouluun voi tutustua täällä. Opiskelijoita oli Suomen lisäksi Saksan Berliinistä, Itävallan Grazista sekä Sisiliasta Taorminasta. Takaisin tultiin monta kokemusta rikkaampana. Seuraavaksi näköpiirissä onkin saman projektin vastavierailu tänne meille Oulunkylään heti vappuna.

Kuusi kahdeksasluokkalaista ja kaksi opettajaa matkasi Digital Challenges -projektimatkalle Espanjan Barcelonaan. Viikko oli ohjelmoitu täyteen, ja siihen mahtui projektityöskentelyn lisäksi kiipeilyä, museoita, historiaa, taidetta, arkkitehtuuria, upeita maisemia, herkullista katalonialaista ruokaa ja lämmintä vieraanvaraisuutta. Isäntäperheet pitivät nuoristamme erinomaista huolta ja halusivat näyttää heille Katalonian parhaat palat ja puolet. Matkan parasta antia oli tutustuminen nuoriin ja opettajiin eri puolilta Eurooppaa: Puolan Gdanskista, Italian Iserniasta, Turkin Tarsoksesta, Hollannin Culemborgista sekä tietysti Espanjan Barcelonasta. Tämän projektin seuraava matka suuntautuu toukokuussa Gdanskiin neljän oppilaan ja kahden opettajan voimin. Tulossa ovat myös matkat Hollantiin, Turkkiin, Italiaan ja lopulta projektin päätösreissu tänne Helsinkiin.

Kaksi opettajaa, koulunkäyntiavustaja ja koulukuraattori osallistuivat Teneriffalla Puerto De La Cruzissa Erasmus+ -kurssille ”How to stop bullying and cyber bullying in schools and promote social emotional learning”. Kurssilla oli mukana myös Kroatiasta biologian opettaja, Unkarista äidinkielen ja englanninopettaja sekä kaksi saksalaista koulunkäynnin avustajaa ja iltapäiväkerhonohjaajaa. Koulutusviikko oli tiukkaa opiskelua ja erilaisten harjoitusten omaksumista italialaisen opettajan vetämänä.

Viikolla opittiin lisää kiusaamisen eri muodoista, mistä kiusaaminen johtuu ja siitä, miten sitä voidaan estää. Myös somekiusaamisen muodot tulivat tutuksi hyvien käytännön harjoitusten avulla. Kurssilla lainattiin usein Norjalaista Dan Olweusta (1977), joka oli tutkinut kiusaamista ryhmäilmiönä ja kiusaamisen eri muotoja. Antoisan koulutuksen lisäksi myös Teneriffan nähtävyydet tulivat tutuiksi: tulivuori Teide, monipuolinen luonto ja sen kauneus sekä kapeat serpentiinitiet (hui!). Parasta kurssin antia oli yhteistyö muiden kurssilaisten kanssa ja erilaisten opettajien tapaaminen. Kurssin vetäjä sekoitti suomalaisia jokaisen harjoituksen aikana eri ryhmiin, joten suomen kieltä ei juuri tarvittu.

Tulevia kansainvälisyyskokemuksia odottaessa on mukava jatkaa tätä kevättä. Opiskelija: hae sinäkin mukaan seuraavaan projektiin!