EtusivuTutustu kouluummeUutisetKansainvälisyysKulttuurit kohtaavat – OYK aloitti pitkät Erasmus-vaihdot Sisiliaan
17.03.2022

Kulttuurit kohtaavat – OYK aloitti pitkät Erasmus-vaihdot Sisiliaan

Tänä lukuvuonna olemme laajentaneet Erasmus-vaihtokohteitamme pandemian jälleen salliessa matkustamisen. Liina 9E-luokalta vietti kaksi kuukautta sisilialaisessa ystävyyskoulussamme Taorminassa. Viime viikolla Suomeen saapui puolestaan Andrea vastavuoroiseen vaihtoon ja pääsi heti kokeilemaan laskettelutaitojaan Messilässä. Taorminan koulu on toisen asteen oppilaitos, jossa voi suorittaa kaksoistutkinnon mm. turismin alalla.

Olennaisena osana vaihtojaksoa ovat opinnot ystävyyskoulussa. Niiden ohella ehtii kuitenkin myös tutustua paikalliseen kulttuuriin, solmia uusia ystävyyssuhteita ja syventää kielitaitoaan. Vaihdon jälkeen näkee usein oman koulunsa ja jopa kotimaansa uusin silmin. Moni sanoo, että vaihdossa oppii paljon sellaista, mikä ei ole koulun penkillä koskaan mahdollista.

OYK osallistui syyslukukaudella myös Erasmus-projektiviikolle Taorminassa. Aineettomaan kulttuuriperintöön keskittyvässä projektissa tutkittiin Välimeren ruokakulttuuria ja sisilialaista marionettiteatteria sekä ehdittiin myös poimimaan oliiveja ja valmistamaan pastaa. Ohessa kuvamuistoja hienoista hetkistä vaihtojaksoilla.