EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioLukio uusilla linjoilla – ensi syksynä aloittavat musalinja ja lumalinja
03.02.2022

Lukio uusilla linjoilla – ensi syksynä aloittavat musalinja ja lumalinja

Oulunkylän yhteiskoulun lukiossa tapahtuu ensi syksystä alkaen jopa historiallinen käänne, sillä lukiossa pyörähtää käyntiin kaksi painotettua opetusta tarjoavaa linjaa: musiikkilinja ja luonnontiedelinja. Tuttavallisemmin musalinjan ja lumalinjan nimillä kulkevat linjat vastaavat yhä suurempaan kysyntään siitä, että jo lukio-opintojen aikana halutaan profiloida opiskelua omien mielenkiinnonkohteiden mukaan. Painotettujen linjojen ohessa OYK:n lukiossa säilyy edelleen myös tuttu ja laadukas yleislinja.

Musiikkilinja jatkaa OYK:n pitkää perinnettä musiikinopetuksessa, johon koulusta löytyvät hyvät puitteet. Musalinjalla opiskelu tarjoaa mahdollisuuksia osallistua bändien, lauluyhtyeiden ja kuoron toimintaan, perehtyä oman musiikin tekemiseen ja olla mukana suuremmissa musikaaliproduktioissa. Musiikkilinjaa vetää musiikinopettaja Joonas Tuominen.

Luonnontiedelinjalla tarjotaan syventäviä matematiikan, fysiikan, kemian ja biologian opintojaksoja.  Luonnontiedelinjalla opiskelu antaa hyvät eväät jatko-opintoihin, ja luonnontieteisiin pääsee syventymään samanhenkisessä motivoituneessa seurassa. ”Se, mitä kaikkea luma-linjalla pääsee opiskelemaan, riippuu myös linjalle valituista opiskelijoista, sillä esimerkiksi eri yliopistojen vierailukohteet valitaan ryhmän kiinnostusten pohjalta”, kertoo luonnontiedelinjan vetäjä, matematiikan opettaja Oona Kaasinen.

Musalinjan esittelyvideon voi katsoa täällä, ja lumalinjaa esitellään tarkemmin täällä.