EtusivuTutustu kouluummeUutisetÄidinkieli ja kirjallisuusLukiolaiset väittelivät kilpaa
21.11.2021

Lukiolaiset väittelivät kilpaa

Pitkään odotettu väittelykilpailu järjestettiin vihdoin ja viimein. Mukaan osallistui mahtavia väittelijöitä kaikilta lukion vuosiluokilta.

Marraskuun alkupuoliskolla järjestettiin kaikille lukiolaisillemme avoin väittelykilpailu, johon pystyi ilmoittautumaan neljän hengen joukkueissa. Kilpailuun osallistui kaiken kaikkiaan kahdeksan hienoa joukkuetta, jotka väittelivät upeasti ja tekivät tuomareiden työstä vaikeaa. Väittelyiden aiheet olivat yhteiskunnallisia, ja kilpailussa väiteltiin esimerkiksi sodan oikeutuksesta ja perinteistä luopumisesta.

Väittelykilpailun alkuerissä yleisönä toimi äidinkielen opettajamme Satun ja filosofian opettajamme Laurin ÄI4- ja FI2-kurssit. Alkukilpailun päätuomarina toimi Lauri Ojalehto, mutta myös yleisö osallistui tuomarointiin tiettyjä ennakolta annettuja väittelykriteereitä hyödyntäen.

Loppukilpailun tuomareina toimivat koulumme rehtori Mirva Lindström, historian ja yhteiskuntaopin opettajat Mikko Tapper, Tuomas Hyttinen ja Melissa Paakkanen sekä filosofian opettaja Lauri Ojalehto. Loppukilpailun tuomaroinnissa myös lukiolaisilla oli sanansa sanottavana. Väittelyt striimattiin kaikkiin lukioluokkiin ja kaikki saivat äänestää voittajaa sähköisesti.

Loppukilpailun semifinaaliin karsiutui alkueristä neljä joukkuetta, joista kaksi väitteli tiensä huikeaan finaaliin. Finaalissa itsensä voittoon väitteli joukkue, johon kuului Matteo Blom, Iiro Kurola, Sami Wartiovaara ja Tommi Wartiovaara.  Tuomariäänistä kolme meni tälle joukkueella ja kaksi vastustavalle joukkueelle, johon kuului Elvira Mäkinen, Veera Halme, Vieno Nurmi ja Pyry Paananen. Yleisön äänistä 92 meni voittajajoukkueelle ja 69 hävinneelle joukkueelle. Kilpailu oli siis tiukka.

Väittelyiden aiheet sekä väittelyt itsessään herättivät paljon keskustelua yleisön joukossa, ja aiheista riitti pohdiskeltavaa vielä väittelyiden jälkeenkin. Keskustelun sorinaa väittelyaiheista ja hyvistä argumenteista oli kuultavissa pitkin päivää niin käytävillä kuin lukusalissakin.

Väittelykilpailuun osallistuneiden mielestä yleisilmapiiri kilpailussa oli todella hyvä. Kokemuksena kilpailu oli mahtava ja kehittävä niin väittelytaitojen kuin sosiaalisten vuorivaikutustaitojenkin kannalta. Väittelykilpailuun osallistujilta tuli rohkaisevia viestejä sellaisille opiskelijoille, jotka ehkä harkitsivat osallistumista mutta jäivät kuitenkin tällä kertaa pois. Aina kannattaa yrittää ja osallistua. Vaikka menestystä ei tulisikaan, niin kokonaisuudessaan kilpailu on varmasti mahtava kokemus.

Seuraavan kerran lukiolaisten väittelykilpailu järjestetään ensi syksynä.

Pihla Jutila 20A

Tuomarit Melissa, Mirva ja Mikko