EtusivuTutustu kouluummeUutisetKuvataideHuippusuoritus syksyn ylioppilaalta – Ilona kirjoitti seitsemän laudaturia
15.11.2021

Huippusuoritus syksyn ylioppilaalta – Ilona kirjoitti seitsemän laudaturia

Tämän syksyn ylioppilas Ilona Valotie kirjoitti seitsemän ainetta ja sai kaikista laudaturin. Lukion Ilona suoritti kolmessa ja puolessa vuodessa, koska yhden syksyn hän oli vaihdossa Berliinissä.

Opiskelussa Ilonaa auttoi eniten se, että hän keskittyi oppitunneilla. – Annoin opettajien opettaa mulle sen sijaan, että vähän ennen koetta olisin yrittänyt omin päin saada selkoa asioista.

Oppikirjoihin tarttuminen ei tuntunut vastenmieliseltä, koska Ilonaa kiinnostavat monet erilaiset asiat ja hän pitää lukemisesta.

Tärkein vinkki Ilonalta muille opiskelijoille voisi olla se, ettei kannata tuudittautua ajatukseen siitä, että opiskelee jonkin asian sitten joskus myöhemmin, kun ylioppilaskirjoitukset ovat lähempänä. – Kaikki on paljon helpompaa, jos ennen yo-kokeita tarvitsee vain kerrata ja syventää jo opittua.

Ilonan lukiovuosiin mahtui paljon muutakin kuin perinteistä opiskelua. Ilona oli mukana lukiolaisten lehdessä O´Timesissa ja hän ansioitui etenkin taidokkaana taittajana. Ilona osallistui myös Vuoden 2019 taidekasvatusteko -palkinnon saaneeseen katutaideprojektiin.