EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioKoulutyö alkoi yhdessäolon merkeissä
18.08.2021

Koulutyö alkoi yhdessäolon merkeissä

Oulunkylän yhteiskoulun toimintavuosi 2021 – 2022 käynnistyi viime viikolla. Alkanut lukuvuosi on jo kolmas, jota varjostaa muuttuva koronatilanne rajoituksineen ja epävarmuustekijöineen. Kaikesta huolimatta koulutyö on käynnistynyt iloisissa merkeissä, ja sekä oppilaat että opettajat ovat olleet tyytyväisiä pääsystä lähiopetukseen ja melko normaaliin arkeen. Tervetulleiksi taloon on toivotettu taas uudet 7.-luokkalaiset sekä lukion 1. vuosikurssin opiskelijat. Opiskelu tapahtuu edelleen maskien takana ja vallitseva tilanne näkyy esimerkiksi koulupäivän voimakkaissa aikatauluporrastuksissa, mutta näistä toimista huolimatta tunnelma talossa on ollut toiveikas ja myönteinen.

Julkisessa keskustelussa on puhuttu paljon lapsiin ja nuoriin kohdistuneista rajoituksista ja siitä seuranneesta hyvinvointi- ja oppimisvajeesta. Ilmiö on huomattu ja otettu vakavasti myös OYK:ssa, ja tänä lukuvuonna toiveena ja pyrkimyksenä onkin keskittyä hyvinvointiin, yhteishenkeen ja laadukkaisiin oppitunteihin – siis juuri niihin asioihin, jotka ovat koulun ydintehtäviä. Kouluyhteisössä onkin moneen kertaan kuultu toive siitä, että olisipa tuleva lukuvuosi vain ihan tavallinen!

Käynnistynyt syyslukukausi on myös eräällä tavalla historiallinen, sillä tänä syksynä lukion aloitti vuosikurssi opiskelijoita, joita koskee maksuton toinen aste. Lukion ykköset saavat oppimateriaalit ja tietokoneet maksutta käyttöönsä. Samalla lukion 1. vuosikurssi aloitti opiskelun lukion uuden opetussuunnitelman, LOPS2021:n mukaisesti. Uudessa opetussuunnitelmassa kurssin käsite jää historiaan, ja tilalle tulevat moduulit ja opintojaksot sekä opintojen laajuuden mittaaminen korkeakoulumaailmasta tutuilla opintopisteillä.

Kesän aikana koulurakennuksessa on jälleen tehty useita pieniä remontti- ja kohennustöitä. Näkyvin muutos on tapahtunut 7. tasolla, jossa entiset luokkahuoneet 73 ja 74 on remontoitu siten, että tila voidaan jakaa kahdeksi tai kolmeksi luokkahuoneeksi. Näin käyttöön tuli myös kokonaan uusi luokkahuoneen numero, 75. Koulun huipulta eli 7. tasolta löytyvät siis nykyisin luokkahuoneet 71-75.

Ogelin väki toivottaa kaikille antoisaa lukuvuotta!