EtusivuTutustu kouluummeUutisetKestävä tulevaisuusKoulumme sai Vihreä lippu -tunnustuksen
25.05.2021

Koulumme sai Vihreä lippu -tunnustuksen

Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi on myöntänyt Oulunkylän yhteiskoululle Vihreän lipun osoitukseksi korkeatasoisesta, suunnitelmallisesta ja osallistavasta ympäristökasvatustyöstä.

Vihreä lippu on kansainvälinen kasvatusalan ympäristöohjelma ja sertifikaatti, jossa lapset ja nuoret muuttavat toimintayksikkönsä arkea kestävämmäksi teema kerrallaan, yhdessä opettajien ja kasvattajien kanssa. Samalla he saavat kokemusta yhteisiin asioihin vaikuttamisesta, kestävän tulevaisuuden rakentamisesta ja ympäristöongelmien ratkaisuista.

Vihreä lippu on osa kansainvälistä Eco-Schools-ohjelmaa, maailman suurinta koulujen ja päiväkotien kestävän kehityksen verkostoa, joka toimii 68 maassa. Suomessa Vihreässä lipussa on mukana jo 95 000 lasta ja nuorta sekä 11 000 opettajaa ja kasvattajaa.

Oppilaista ja opiskelijoista muodostettu ympäristöryhmä valitsi koulumme ensimmäisen Vihreä lippu -hankkeemme teemaksi ilmastonmuutoksen. Teeman ympärille suunniteltiin paljon erilaisia tietoiskuja, kampanjoita ja muuta ohjelmaa. Teema näkyi myös luonnollisena osana useimpien oppiaineiden opetusta.

Panostimme hankkeessa erityisesti ruokahävikin vähentämiseen ja jätteiden kierrätyksen tehostamiseen koulussamme. Oppilaat ja opiskelijat saivat äänestää kasvisruokapäivän aloittamisesta ja myös sen ottamisesta pysyväksi käytännöksi koulussamme.

On upeaa, miten positiivisesti oppilaat ja opiskelijat ovat suhtautuneet kasvisruokapäivään, kommentoi toinen hanketta vetänyt opettaja Ida Forsell. Koko hanke on toteutettu oppilaslähtöisesti ja opettajat ovat toimineet vain tukena hankkeen toteuttamisessa.

Jos lippu ehtii saapua postilla koululle, Oulunkylän yhteiskoulussa vietetään torstaina 3.6. Vihreä lippu -juhlaa, jolloin nostamme Vihreän lipun salkoon.