EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioLeo Järvelä kilpaili Oikeusgurun finaalissa
16.02.2021

Leo Järvelä kilpaili Oikeusgurun finaalissa

Toisella vuosikurssilla lukiossamme opiskeleva Leo Järvelä osallistui ansiokkaasti valtakunnallisen Oikeusguru-kilpailun finaaliin, joka järjestettiin tällä kertaa etänä ja koostui kirjallisesta ja suullisesta osiosta.

Kirjallisessa osiossa finalisteille annettiin aineistopohjainen pohdintatehtävä. Kirjallisen osion painoarvo lopputulokseen oli 3/4. Suullisessa osiossa finalisteille annettiin aihe, josta piti valmistella analyysi 15 minuutissa. Esitysaikaa tälle analyysille oli rajatusti vain kaksi minuuttia. Tämän osion painoarvo oli 1/4.

Leo Järvelän piti suullisessa osiossaan pohtia, pitääkö elinkautisesta vankeusrangaistuksesta olla mahdollisuus vapautua, ja kirjallisessa osiossa tarkastella erästä korkeimman oikeuden ratkaisua, jossa on kyse siitä, mitä merkitystä rikoksentekijän katumuksella on rangaistusta määrättäessä.

Oikeusguru-kilpailu on Suomen Lakimiesliiton ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry:n vuosittain lukiolaisille suunnattu kilpailu, jossa mitataan lukiolaisten oikeudellista ajattelua ja lakitietoa sekä tutustutetaan samalla lukiolaisia oikeustieteen opiskeluun.

Finalisteja valittiin valtakunnallisen alkukilpailun perusteella kahdeksan. KIlpailun voittajaksi julistettiin Otto Kanniainen Jyväskylän normaalikoulusta.