EtusivuTutustu kouluummeUutisetEtäopetusLukion uusi kolmivuotinen Erasmus+-kansainvälisyyshanke alkoi poikkeusoloissa
20.12.2020

Lukion uusi kolmivuotinen Erasmus+-kansainvälisyyshanke alkoi poikkeusoloissa

Iloisia kansainvälisyysuutisia! Lukiomme uusi kolmivuotinen Erasmus+-hankkäynnistyi poikkeusoloissa erilaisia etätyöskentelymenetelmiä hyödyntäen. Hankkeen teemoja ovat työelämä, yrittäjyys sekä kielet ja kansainvälisyys työelämätaitoina.

Kansainväliset vierailut ovat odotetusti olleet päättyvänä lukukautena jäissä. Kymmenen ranskalaisen lukiolaisen ryhmä (joista viisi olisi tullut Ogeliin) ei päässyt Suomeen joulukuun alussaeivätkä suomalaiset voineet toimia majoittajina. Tästä huolimatta vaihtoehtoisia ja luovia toteuttamistapoja yhteistyölle löytyi useita.

Suunnitellut ryhmäytymistehtävät ja yritysvierailut vaihtuivat etänä järjestettyyn tietokilpailuun, johon osallistui 65 henkilöä neljästä koulusta eli kolminkertainen määrä projektin alkuperäiseen henkilölukuun verrattuna.

Tietokilpailujen aiheina olivat ranskalaiset kulttuuri-ilmiöt sekä ”Ranskan Piilaaksona” tunnettu Sophia Antipolis Valbonne, jossa yhteistyökoulumme Valbonnen kansainvälinen koulu ja Simone Veilin lukio sijaitsevat.

Lisäksi 42 opiskelijaa ja opettajaa pääsivät osallistumaan tamperelaistuneen Kelly Keodaran suullisen esiintymisen koulutukseen englanniksi. Aiheina olivat vinkit parhaan mahdollisen markkinointipuheen eli pitchin pitämiseen sekä suulliseen esitykseen rohkaiseminen – molemmat tärkeitä työelämätaitoja.

Aiemmin Pariisissa Suomalais-ranskalaisen kauppakamarin asiantuntijana toiminut Simo Brummer kertasi esityksessään Suomen ja Ranskan vakaita kauppasuhteita 1800-luvun lopulta lähtien. Yleisöä oli taas yli 60 henkilöä, joista osa uusia.

Tieto Erasmus-projektistamme levisi normaalia laajemmalle, kun osallistujia oli moninkertaisesti suunniteltuihin vierailuihin verrattuna. Lisäksi myös muutamia vanhempia pääsi osallistumaan mielenkiintoiseen ohjelmaan.

Ranskalaiset toteuttivat vuoden 2019 edellisestä Suomen-vierailustaan valokuvalliset vastineet tänä syksynä. Instagramissa ja Twitterissä toteutettu ja kaikille avoin Immobility challenge –kilpailu vuoden 2020 parhaasta kuvallisesta versiosta keräsi yli 250 ääntä. Eniten ääniä kerännyt ranskalainen voittajatiimi sai palkinnoksi hapankorppuja ja xylitol-pastilleja, jotka oli ostettu skandinaavisesta kaupasta Cannes’sta.

Suomalaiset kokosivat jouluiset herkkupaketit molempiin kouluihin. Pakkaukseen osallistui tonttu Oulunkylän ja Munkkiniemen yhteiskoulusta. Mukaan eTwinning-sivustolle pakattiin ranskankielinen videoselostus suomalaisista tuotteista. Postitoimitus ehtii perille jouluun mennessä.

Tous nos meilleurs vœux et bonne année 2021 !

Teksti: Eija Raitala