EtusivuTutustu kouluummeUutisetKoulun historiaYllätyksiä 50-luvulta
02.09.2020

Yllätyksiä 50-luvulta

”Sopiiko, jos ei laitetakaan uutta lattiaa?” tiedusteli urakoitsija kesällä puhelimitse rehtorilta. Rehtori löi kätensä ihastuneena yhteen ja kannatti ehdotusta. Mistä oikein oli kyse?

Kuten tavallisesti kesäloman aikana, myös viime kesänä koululla tehtiin remonttia. Oppilasmäärän noustessa tilaa tarvitaan jatkuvasti lisää, ja tänä vuonna tilan tarve on korostunut entisestään tartuntatautirajoitusten takia. Näin ollen entinen musiikinluokka, luokkahuone 23, jaettiin väliseinällä kahdeksi uudeksi luokkahuoneeksi. Musiikki taas muutti yhtä huonetta edemmäs, luokkaan 24, josta purettiin entinen esiintymislava. Luokasta saatiin näin avara, valoisa ja kaunis tila musiikin käyttöön. Musiikinluokan uusi sijainti on myös entistä käytännöllisempi, sillä äänekäs oppiaine sijaitsee nyt omassa kulmauksessaan.

Varsinainen yllätys koettin, kun luokkien 24-25 entinen muovimattolattia purettiin. Alta paljastui ehjä ja hyväkuntoinen 50-luvun puulattia, joka urakoitsijan ja koulun yksimielisellä päätöksellä otettiin esiin, hiottiin ja lakattiin. Koulun kauneinta lattiapintaa voivatkin nyt ihastella musiikin ja matematiikan parissa puurtavat oppilaat.

Uudelleen löydetty puulattia sijaitsee koulurakennuksen vanhimmassa osassa, joka valmistui vuonna 1956 koulun muuttaessa Siltavoudintielle. Uusin osa, niin kutsuttu uusi puoli, on vuodelta 1995. Vaikka kiinteistössä on pyritty säilyttämään 50-luvun arkkitehtuurin kultakauden henki, on menneiden vuosikymmenten remonteissa kuitenkin tehty ratkaisuja, jotka nykynäkökulmasta vaikuttavat kestämättömiltä ja lyhytnäköisiltä. Tällainen oman aikansa kukkanen on ollut esimerkiksi arvokkaan lattian peittäminen vähemmän arvokkaalla materiaalilla.

Parina viime vuotena OYK:ssa on muutenkin nostettu esiin pieniä yksityiskohtia 50-luvulta. Tarkkasilmäinen ogelilainen on ehkä huomannut, että käytäville on ilmestynyt alkuperäisiä fiftarivärejä: terrakotan punaista, okrankeltaista sekä lehmuksen vihreää. Jalkalistat ja kaiteet on palautettu alkuperäiseen harmaaseen sävyyn ja ala-aulan isojen ikkunoiden puitteet kunnostettu. 90-luvulla koulun vallanneen turkoosin värin valtakausi alkaa hiljalleen väistyä.

Lattian lisäksi luokkahuoneesta 24 löytyi muitakin 50-luvun tuulahduksia. Luokkahuoneet 24-25 palvelivat alun perin juhlasalina, ja tämän takia tilassa oli edelleen pieni esiintymislava. Kesän purkutöissä lavan alta löytyi 15.9.1959 päivätty Kansan Uutiset -sanomalehti, jonka etusivu kaiuttelee oman aikansa suurtapauksia: ”Koko maailma puhuu Neuvostoliiton kuuraketista”. Lehti on hieno muistutus siitä, että päivittäisessä työympäristössämme on kerrostumia jo kahdeksalta eri vuosikymmeneltä.