EtusivuTutustu kouluummeUutisetHenkilökuntaApulaisrehtori Marjo Kurki-Mäkelin siirtyy leppoisille eläkepäiville
30.09.2020

Apulaisrehtori Marjo Kurki-Mäkelin siirtyy leppoisille eläkepäiville

Peruskoulun apulaisrehtori, pitkäaikainen ogelilainen Marjo Kurki-Mäkelin jää eläkkeelle. Tänään 30.9.2020 on virallisesti Marjon viimeinen työpäivä Oulunkylän yhteiskoulussa. ”Tämän päivän jälkeen aion kuitenkin vielä jonkin aikaa lueskella sähköposteja”, Marjo kertoo vähittäisestä siirtymisestään vapaaherrattareksi. ”Olen tehnyt tämän syksyn etätöitä, joten tämä on ollut ikään kuin pehmeä lasku.”

Marjo Kurki-Mäkelin aloitti koulussamme käsityönopettajana vuonna 1988. ”Laskin, että ensimmäiset oppilaani ovat jo 48-vuotiaita!” Marjo kauhistelee naureskellen vuosien vierimistä. Apulaisrehtorin työt Marjo aloitti vuonna 2011, jolloin entinen yksi apulaisrehtorin tehtävä jaettiin kahdeksi, peruskoulun ja lukion apulaisrehtorin vastuualueiksi. Marjo otti hoitaakseen peruskoulun puolen. Marjon jämäkkä ote, hersyvä nauru ja innostuminen uusiin asioihin ovat tulleet ogelilaisille vuosien varrella tutuiksi, ja tarpeen tullen Marjon kansliassa on puhutettu kaidalta polulta hairahtuneita oppilaita myös tiukkaan sävyyn.

Merkittävimpänä ajanjaksona pitkältä opettajan- ja apulaisrehtorinuraltaan Marjo nimeää 2000-luvun kiihtyvien muutosten ajan. ”Ensimmäisen dokumenttikameran tuleminen luokkahuoneeseen mullisti käsityönopetuksen. Nyt saatoin näyttää työvaiheita omin käsin samaan aikaan koko ryhmälle”, Marjo muistelee. Nykyään dokumenttikamera kuuluu vakiovarusteena jokaiseen luokkahuoneeseen.

Käsityönopetuksen ja rehtorin tehtävien lisäksi Marjo Kurki-Mäkelin perehtyi yrittäjyyskasvatukseen, jonka opetus valinnaisaineena alkoi koulussamme 2000-luvulla. Merkittävimpiä hetkiä yrittäjyyskasvatuksessa ovat olleet oppilaiden pitkäaikaiset liikeyritykset. Joulukorttibisneksestä saaduilla rahoilla on käyty jopa ulkomailla saakka. ”Yrittäjyyskasvatus on näyttänyt niille oppilaille, että omalla työllä voi tehdä merkittäviä asioita”, Marjo summaa.

Nykyisiä oppilaitamme Marjo kehottaa näin korona-aikoina malttiin. ”Aika tulee parantamaan tämän taudin. Nyt ei voi ajatella, että kaiken voi saada heti valmiina käteen, vaan tilanteeseen pitää suhtautua kärsivällisyydellä.” Marjon omatkin suunnitelmat tuleville vapaapäiville muuttuivat koronan myötä, kun matkustusmahdollisuudet kapenivat, mutta muitakin mukavia suunnitelmia on: ”Nyt voi keskittyä kodin ja kesämökin remontointiin.”

Toivotamme Marjo Kurki-Mäkelinille rentouttavia päiviä! Kiitos monen vuoden uurastuksesta OYK:n hyväksi!