EtusivuTutustu kouluummeUutisetEtäopetusLukuvuosi alkoi koronan varjossa, mutta positiivisessa hengessä
18.08.2020

Lukuvuosi alkoi koronan varjossa, mutta positiivisessa hengessä

Oulunkylän yhteiskoulun lukuvuosi 2020-2021 käynnistyi torstaina 13.8. Poikkeuksellisen etäopetuskevään jälkeen OYK:n käytävillä on ollut aistittavissa positiivinen vire ja yhteishenki. Kouluun ja lähiopetukseen palaaminen on ollut monelle ogelilaiselle mieluista ja odotettua. Käytävillä on kuultu harvinaisen paljon ihanaa päästä kouluun -tyyppisiä kommentteja!

Toisaalta koulusyksy on kuitenkin aloitettu käsidesipullojen varjossa. Koronavirustilanne ja terveysviranomaisen antamat suositukset värittävät jokaisen koulupäivän kulkua. Luokkahuonesijoitteluissa, ruokailujärjestelyissä ja koulupäivän aikataulutuksessa on otettu huomioon turvavälit ja koulukiinteistön mahdollisimman turvallinen käyttö. Rakennukseen haetaan väljyyttä esimerkiksi ruokailuvuorojen porrastuksella.

Kuluvan syksyn aikana koulunkäynnissä tulevat vuorottelemaan myös etäopetusjaksot. Meneillään olevalla ensimmäisellä kokonaisella kouluviikolla etänä opiskelevat lukion 2. vuoden opiskelijat. Vaikka koulussa pidetään myös etäopetusta, lähiopetuksesta on kuitenkin osattu iloita.

”On ollut ihanaa tavata oppilaita oikeasti luokassa ”, kommentoi kuvataiteen opettaja Arja Holma, jolle alkava vuosi on jo 32. Oulunkylän yhteiskoulussa. ”Oli kuitenkin harmi, että oppilaita ei ole voinut halata. Oppilaiden hymyjä ja katseita ehti tulla kova ikävä!” Holma ei osaa mainita yli 30-vuotisesta opettajahistoriastaan yhtäkään toista ajanjaksoa, jolloin koulun arjessa olisi koettu yhtä suuria muutoksia kuin koronan myötä on jouduttu kohtaamaan.

Kuluvan syksyn mittaan koetellaan siis sekä oppilaiden että opettajien epävarmuudensietokykyä ja joustavuutta. Kaikesta huolimatta koulun arki pyörii mahdollisimman normaalisti, ja keskiössä on laadukas oppiminen ja hyvinvointi.

Hyvää lukuvuotta ogelilaisille, oppilaiden vanhemmille ja koko koulun väelle!