EtusivuTutustu kouluummeUutisetKestävä tulevaisuusTavoitteena Vihreä lippu -sertifikaatti
09.03.2020

Tavoitteena Vihreä lippu -sertifikaatti

Mikä on Vihreä lippu?

Vihreä lippu on oppilaitoksille suunniteltu kansainvälinen ohjelma, jonka tavoitteena on tuoda kestävä kehitys osaksi lasten ja nuorten arkea. Lisäksi Vihreä lippu on kansainvälinen kasvatusalan ympäristömerkki.

Miksi koulumme haluaa Vihreän lipun?

Jos oppilaitos onnistuu suorittamaan ohjelman, saa se ohjelman tunnuksena toimivan vihreän lipun käyttöoikeuden. Se on merkki siitä, että koulumme toimii kestävän kehityksen näkökulmat huomioiden.

Mitä aiomme konkreettisesti tehdä lipun saamiseksi?

Koulun ympäristöryhmä valittiin lukukauden alussa. Ympäristöryhmän kunnianhimoiset suunnitelmat ovat toteuttamista vaille valmiita! Koulun työpäiväkeräyksen tulot on suunniteltu käytettäväksi ikimetsän ostamiseen. Ikimetsä imee hiilidioksidia ilmakehästä.

Hehtaari suomalaista metsää sitoo hiilidioksidia noin 4700 kilogrammaa. Koulun noin 9000 euron budjetilla saataisiin n. 180 hehtaaria metsää. Ideaalissa tilanteessa koulun metsä sitoisi n. 846 000 kilogrammaa hiilidioksidia. Laskennallisesti tällaisella määrällä ‘kuitattaisiin’ lähes 85 suomalaisen ympäristöpäästöt. (Lähde: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/artikkeli-1.453472)

Lisäksi koulu tarjoaa opiskelijoilleen kerran viikossa planetaarista ruokavaliota noudattavan lounaan. Sen tavoitteena on pystyä tarjoamaan terveellinen ja ympäristölle kestävä ruokavalio 10 miljardille ihmiselle vuonna 2050. Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä, että yhtenä päivänä koululounaalla tarjotaan pelkästään kasvis- tai kalaruokaa.

Mikä on projektin aikataulu?

Ympäristöryhmä perustettiin 2019-2020 lukuvuoden alussa. Jos aikataulu pitää, koko projektin arvioidaan kestävän ainakin seuraavaan lukuvuoteen asti. Hankkeen takana on koulun ympäristöryhmä.

Ympäristöryhmä