EtusivuTutustu kouluummeUutisetLukioSananvapauden ja tutkimuksen haasteisiin tutustumassa
04.02.2020

Sananvapauden ja tutkimuksen haasteisiin tutustumassa

Syventävien kurssien ”Uskonnot ja media” ja ”Uskonnot tieteessä, taiteessa ja populaarikulttuurissa” opiskelijat tutustuivat vierailuiltapäivänä Päivälehden museoon ja Helsingin yliopistoon. Saimme opastuksen sananvapautta käsittelevään näyttelyyn, jossa kuulimme sananvapauden historiasta ja nykytilanteesta uskonnon näkökulmasta. 18-vuotiaat opiskelijat pääsivät katsomaan myös lehdistä eri aikoina sensuroituja kuvia.

Helsingin yliopistolla ihmettelimme ensin kirjastoa ja aulatiloja, jonka jälkeen uskontotieteen tohtorikoulutettava Heidi Rautalahti kertoi omasta tutkimuksestaan. Hän tutkii videopelien ja uskonnon suhdetta. Samalla tutuksi tulivat uskontotieteen opiskelu ja tutkijan työ. Heidi korosti, että tutkijan työssä olennaisia taitoja ovat analyyttinen ajattelu, kielitaito, kirjoitustaidot, itseohjautuvuus ja yhteistyökyky.