EtusivuTutustu kouluummeUutisetKestävä tulevaisuusVuoden 2019 taidekasvatusteko -palkinto tuli Ogeliin
25.01.2020

Vuoden 2019 taidekasvatusteko -palkinto tuli Ogeliin

Vuoden 2019 Myötätuulta kuvataiteesta! -kunniakirja myönnettiin Oulunkylän yhteiskoulun katutaideprojektille, jossa alueen sähkökaappeihin maalattiin Suomen luonnon uhanalaisia eläinlajeja. Palkinto julkistettiin Educa-messuilla Messukeskuksessa.

Projektin suunnitteli ja ohjasi koulumme kuvataideopettaja Arja Holma. Maalauksia toteuttamassa oli lukion ensimmäisen ja toisen luokan opiskelijoita.

Projekti sai alkunsa, kun lähiseudun asukas otti viime vuoden keväällä yhteyttä Arja Holmaan ja ilmaisi huolensa siitä, että alueen sähkökaappeihin oli alkanut ilmestyä hakaristejä. Arja alkoi pohtia, miten koulumme voisi luoda lähiyhteisöön positiivista viestiä.

Opiskelijat jalkautuivat koulun lähialueiden sähkökaapeille. Maalausprojektin aikana syntyi monia positiivisia kohtaamisia paikallisten kanssa. Esimerkiksi Ella Patrakka meni maalaamaan sähkökaappia, joka oli aivan keskellä tietyömaata. Ella ilmoitti paikalla olleille työmiehille reipaasti, että hänellä olisi tolppien merkitsemällä alueella taideprojekti. Työmiehet ihmettelivät hetken ja lainasivat sitten Ellalle kuulosuojaimet, jotta hän pystyisi keskittymään työhönsä työmaametelin keskellä.

Ella maalasi sähkökaappiin hillerin.

Ilona Valotie taas sai mukavaa seuraa eräästä pikkukoululaisesta, joka istahti seuraamaan tunnin ajaksi hänen työskentelyään. Ilonan maalaama sähkökaappi myös sijaitsi taiteilijatalojen luona. Sijainti olisi saattanut aiheuttaa paineita mutta ei Ilonalle.

Kaupan lähellä sähkökaappeja maalanneet puolestaan saivat ohikulkijoilta esimerkiksi suklaata ja karkkipusseja. Myös erityisesti päiväkotiryhmiä projekti kiinnosti. Valitettavasti erään lähiseudun asukkaan toivetta siitä, että hänen koiransa kuva maalattaisiin johonkin sähkökaapeista, ei voitu toteuttaa.

Arja Holma valitsi aiheiksi uhanlaiset lajit, koska oli juuri huomannut Ylen sivut, joilla esiteltiin ympäristöministeriön ja Suomen ympäristökeskuksen julkaisemaa Suomen lajien Punaista listaa 2019.

Yhteistyössä koulumme kanssa oli Helen sähköverkko oy, joka myönsi luvan sähkökaappien maalaamiseen sekä auttoi projektia taloudellisesti.

Jokaisesta sähkökaapista löytyy myös QR-koodi, jonka kautta pääsee Ylen sivuille lukemaan lisätietoja.

Aiemmin vuoden taidekasvatustekoina on palkittu esimerkiksi Kansallisen audiovisuaalisen instituutin KAVIn Elokuvapolku-verkkopalvelu ja Espoon kuvataidekoulun koordinoima pelisuunnittelun opetusprojekti.

Lisää kuvia töistä Galleriassa.