EtusivuTutustu kouluummeUutisetUncategorizedIn memoriam: Klaus Järvinen 1936–2020
23.01.2020

In memoriam: Klaus Järvinen 1936–2020

Oulunkylän yhteiskoulun legendaarinen musiikinopettaja, musiikkineuvos ja klarinetisti Klaus Järvinen on kuollut. 83 vuoden ikään ehtinyt Järvinen menehtyi Malmin sairaalassa 17.1.2020. Hän teki pitkän uran koulussamme toimien musiikinopettajana vuosina 1963–1985. Järvinen oli aikaansa edellä oleva musiikinopettaja, joka toi pop-musiikin koulun musiikintunneille jo ennen kuin se ehti varsinaiseen opetussuunnitelmaan. Järviselle nuorten musiikkikoulutuksen tukeminen oli sydämen asia.

Klaus Järvisen meriittilistalle kuuluu oleellisesti Oulunkylän Pop & Jazz -opiston (nykyinen Pop & Jazz Konservatorio) perustaminen vuonna 1971. Järvisen ja hänen Seija-vaimonsa perustama opisto toimi alkuaikoina koulumme tiloissa. Vaikka Oulunkylä putosi myöhemmin opiston nimestä pois oppilaitoksen muutettua Arabianrantaan, monet liittävät Pop & Jazz Konservatorion edelleen kouluumme ja Oulunkylään. Jotkut OYK:n nykyisetkin opettajat muistavat vielä, miten opiston aikoina luokkahuoneisiin kannettiin iltaisin rumpusettejä ja käytäviltä saattoi kuulua basson pompottelua. Nykyään Pop & Jazz -opiston ajasta muistuttaa seinälaatta Siltavoudintien puoleisen sisäänkäynnin luona.

Klaus ”Klasu” Järvinen tuli suuren yleisön tuntemaksi myös MTV:n Levyraati-ohjelmasta, jossa hän oli vakiokriitikkona vuosina 1976–1989. Klasu antoi kappaleista toisinaan ankariakin arvosteluja ja uskalsi kritisoida suomalaisen populäärimusiikin isoja nimiä. Kerrotaan, että Juice Leskinen suuttui Järviselle tämän luonnehdittua häntä ”jokseenkin laulutaidottomaksi”. Usein Marimekon raidallisessa Jokapoika-paidassa esiintynyt Klasu oli yleisön pitämä, persoonallinen hahmo, ja television Levyraati edusti oman aikansa merkittävää yhtenäiskulttuuria.

Jäätyään eläkkeelle Klaus Järvinen seurasi edelleen kiinnostuneena Ogelin elämää ja musiikkitoimintaa. Klasun klarinettia kuultiin esimerkiksi OYK:n 90-vuotisjuhlissa vuonna 2014, ja musareiden perinteisessä joulukonsertissa hän esiintyi vielä joulukuussa 2018. Viime joulukuussa rakastetun pedagogin vointi ei enää kantanut konserttiyleisöön asti.