EtusivuTutustu kouluummeUutisetKansainvälisyysYritysvierailuja ja kulttuuriantia
20.12.2019

Yritysvierailuja ja kulttuuriantia

Koulumme ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat vastaanottivat yhdessä kolmen Munkkiniemen yhteiskoulun opiskelijan kanssa kuusi lukiolaista eteläranskalaisesta Valbonnen kylästä, jonka seutukunta tunnetaan erityisesti Ranskan Piilaaksona ja teknologiakylänä nimeltään Sophia Antipolis. Seudulla on kaksi suurta lukiota, joista yhteistyökumppanimme tulevat. Lähimmät kaupungit ovat Antibes, Cannes ja Nizza.

Toukokuussa 2019 käynnistynyt opiskelijavaihto on jo toisella kierroksella. Keskitymme kulttuurien väliseen vaihtoon, yrityksiin tutustumiseen, omien vahvuuksien tunnistamiseen ja työelämävalmiuksiin sekä luonnollisesti kielitaidon kohentamiseen puolin ja toisin. Ogelissa ja Munkassa ranskaa voi opiskella pitkänä kielenä. On hienoa, että koulun johto suhtautuu myönteisesti ja kannustavasti suomalaisten kielivarannon ylläpitämiseen ja kasvattamiseen.

Ryhmä vieraili joulukuun alkupuolella suurissa ja pienemmissäkin yrityksissä ja työllistäjissä kautta pääkaupunkiseudun: StoraEnso, Weiste, Fortum, Mascus, Oodi ja Vaisala. Yritysten aito kansainvälisyys sekä maailmalla että pääkaupunkiseudulta käsin teki vaikutuksen varmasti meistä useimpiin. Luonnon puolesta toimiminen on osa globaalia kanssakäymistä. Esimerkiksi Vaisalan säämittausasemia löytyy lähes maailman jokaiselta lentokentältä, ja StoraEnso panostaa muovipakkausten korvaamiseen puukuidusta tehdyillä materiaaleilla.

Kulttuuriantia Suomesta tarjosivat talven pimeys ja kylmä viima, luistelu, murtomaahiihtäminen, jääkiekko-ottelu, Tuomaan markkinat Senaatintorilla, piparit, joulutortut ja glögi unohtamatta saunaa ja kurkistuksia suomalaiseen koulujärjestelmään ryhmäyttämisleikkeineen ja kurssitarjottimineen.

Projektin loppuraporttiin nuoret kirjoittivat yritysesittelyt ranskaksi ja englanniksi. Lisäksi kartoitettiin jokaisen yrityksen mahdollisuudet ottaa viikoksi työelämään tutustuja. Tämä mahdollisuus on auki koulujemme ranskalaisille ja suomalaisille nuorille keväällä 2020, ja projektin jatkuessa myöhemminkin. Vastavierailu Välimeren tienoille on luvassa maaliskuussa 2020. Vastaanottavia yrityksiä lienevät ainakin paikallinen vuohitila Valbonnessa ja Air France KLM:n datakeskus.