EtusivuTutustu kouluummeUutisetKansainvälisyysYsiluokkalainen Lilli kertoo vaihtokokemuksista Itävallasta
07.11.2019

Ysiluokkalainen Lilli kertoo vaihtokokemuksista Itävallasta

Moikka!

Olen Lilli Helin koulumme 9C-luokalta, ja olen tällä hetkellä Itävallassa vaihdossa. Asun pienessä Rohrbachin kylässä Itävallan toiseksi suurimman kaupungin Grazin ulkopuolella. Perheeseeni kuuluvat äiti Susanne, isä Helmut, sisko Hannah ja veli Simon sekä kissa Timmy.

Kouluni Bundesgymnasium Rein on itävaltalainen kielipainotteinen lukio, jossa on luokat 1-8 ja jonka oppilaat ovat iältään 10-18-vuotiaita. Koulurakennus on vanha munkkiluostari, jonka juuret johtavat 1100-luvulle. Itse käyn 6B-luokkaa ja opiskelen matematiikkaa, biologiaa, historiaa ja monia muita aineita saksaksi.

Sain alun perin mahdollisuuden lähteä vaihtoon, kun viime keväänä siskoni Hannah asui minun perheessäni kolme kuukautta. Halusin ehdottomasti lähteä vastavuoroisesti Itävaltaan, sillä mielestäni vaihto on yksi parhaita tapoja tutustua toisen maan kulttuuriin ja oppia kieltä paremmin. Saksa onkin A1-kieleni, ja pyrin täällä erityisesti kehittämään puhetaitoani.

Vaihtoni on jo yli puolessa välissä, sillä saavuin tänne lokakuun alussa ja lähden marraskuun lopussa. Olen saanut kokea todella paljon mahtavia asioita, tutustua uusiin ihmisiin ja puhua saksaa. Koulusta olen saanut kavereita, joiden kanssa on hauska keskustella erilaisista kulttuurieroista, mutta myös ihan arkipäiväisistä asioista. Perheeni kanssa olemme tehneet paljon erilaisia asioita, kuten käyneet vaeltamassa ja tutustumassa Wieniin sekä juhlineet itävaltalaisia juhlapyhiä.

En ole kertaakaan katunut, että päätin lähteä vaihtoon vaan ollut enemmänkin surullinen siitä, että aika menee niin nopeasti. Jos tämänkaltainen tilaisuus tulee, kannattaa siihen ehdottomasti tarttua!