EtusivuTutustu kouluummeUutisetÄidinkieli ja kirjallisuusToimittajalta vaaditaan uteliaisuutta
14.11.2019

Toimittajalta vaaditaan uteliaisuutta

Toimittaja Tuuli Oikarinen kertoi työstään O´Timesin toimittajakunnalle. Tuuli vastaili otimesilaisten kysymyksiin ja totesi, että vastausten antajan rooli on uusi – yleensä hän on se, joka esittää kysymykset. Omia lukiolaisiamme kiinnosti esimerkiksi, millaista toimittajan arki on ja mikä on parasta toimittajan työssä.

Iso osa toimittajan työtä on selvittää faktoja ja etsiä lähteitä – usein se tarkoittaa erilaisten ihmisen haastattelemista. Se juuri onkin Tuulin mielestä parasta toimittajan työssä – ihmisten kanssa puhuminen. Toimittajalta vaadittavia ominaisuuksia puolestaan Tuulin mielestä ovat uteliaisuus ja kiinnostus ympäröivää maailmaa kohtaan.

Tuulilta kysyttiin myös journalismin merkityksestä. Tuuli kertoi, että yleensä vain kerran toimittajaelämässä kohdalle osuu todella iso juttu. Hänellä se oli pari vuotta sitten, kun hän oli mukana selvittämässä Kallion ilmaisutaidon lukion opettajaan kohdistuvia ahdistelusyytöksiä. Tällainen yhteiskunnallisestikin merkityksellinen juttu motivoi kovasti omaa työtä.

Oulunkylän yhteiskoulusta vuonna 2009 ylioppilaaksi valmistunut Tuuli Oikarinen palasi ensimmäisen kerran kymmeneen vuoteen koulurakennukseemme ja totesi, että tutulta näyttää. Hän opiskeli toimittajaksi Tampereen yliopistossa.