EtusivuTutustu kouluummeUutisetYläkouluTiernatytöille SM-kultaa!
20.11.2019

Tiernatytöille SM-kultaa!

9C:n tiernatyttöjen kisaviikonloppu Oulussa päättyi voiton juhlintaan. Tiernatytöt voittivat 16.11.2019 pidetyssä valtakunnallisten tiernapoikakilpailujen finaalissa oman sarjansa ja saivat voitostaan 2000 euron palkinnon. ”Kannatti lähteä kilpailemaan Helsingistä asti”, totesi tuomariston puheenjohtaja palkintojenjaossa.

Tiernapoikakilpailuissa kisataan kolmessa eri sarjassa, ja ogelilaisten mukaeltu esitys osallistui mukaelmien sarjaan. Perinnesarjaan ja yleiseen sarjaan osallistuvat perinteiset neljän pojan ryhmät. 9C:n tiernatyttöjen esitys noudattaa perinteistä laulunäytelmän käsikirjoitusta, mutta siihen on lisätty yksi hahmo, keisari Aleksanteri. Lisäksi Ogelin tiernatytöt laulavat moniäänisesti perinteisen yksiäänisen esitysperinteen sijaan.

Tiernatyttöjen mukaan Oulun Rotuaarin ulkolavalla finaaliesitys onnistui hyvin. Tiernasäätiön raati kuvaa finaalia näin: Yleisesti kilpailujen taso oli korkea. Esitykset olivat monipuolisia, värikkäitä, ilmeikkäitä, hyvin harjoiteltuja ja onnistuneita. Esiintymisissä kiinnitettiin huomioita laulujen puhtauteen, esiintymiseen ja lavankäyttöön. Ryhmät hallitsivat edellä mainitut asiat hyvin. Esiintymisasut olivat huolella tehtyjä. Joukossa oli hämmästyttävän hyviä äänimateriaaleja. Tuomariston tehtävä oli vaativa, mutta ilmeisesti yleisökin hyväksyi tulokset.

9C:n tiernatytöissä laulavat Veera Rämö (Herodes), Santra Paloniemi (Knihti), Elsa Nordberg (Mänkki), Paju Uutela (keisari Aleksanteri) ja Ruut Saastamoinen (murjaanien kuningas).