EtusivuTutustu kouluummeUutisetYläkouluKuulumisia 7.-luokkalaisten ryhmäytymistunneilta
27.11.2019

Kuulumisia 7.-luokkalaisten ryhmäytymistunneilta

Kuluvan syyslukukauden aikana kuraattorimme Liisa Ståhle sekä seurakunnan nuorisotyönohjaaja Joel Lehtinen ovat pitäneet tuoreille seiskoillemme ryhmäytystunteja. Niiden tarkoituksena on se, että oppilaat oppisivat toimimaan yhdessä luokkana.

Lehtinen kertoo kuulumisia ryhmäytyksestä:

Ryhmäytymiset pidettiin koulun liikuntasalissa kaksi luokkaa kerrallaan. Luokat kisailivat toisiaan vastaan eri lajeissa. Suuri tila olikin tarpeen, sillä kaksi täyttä luokkaa vaativat paljon voidakseen toimia sujuvasti.

Tunnit koostuivat kolmesta lajista. Luokat pääsisivät toimimaan mahdollisimman tiiviisti yhdessä ja jokaisen osallistujan panos oli yhtä tärkeä. Lajit olivat sellaisia, että niihin saattoi harjoitella etukäteen mahdollisimman vähän. Näin kenelläkään ei syntynyt selvää etulyöntiasemaa toisiin nähden.

Ensimmäisessä lajissa luokka pääsi testaamaan koordinaatiokykyä kainalomadolla. Toisia oppilaita käsistä kiinni pitämällä muodostettiin käytävä, jota pitkin kuljettiin.

Toisena lajina oli koppikoripallo, jossa tavoiteltiin mahdollisimman sujuvaa yhteistyötä. Luokan tavoite oli saavuttaa mahdollisimman suuri tulos lyhyessä ajassa. Koripallon tuli kulkea kaikilla luokkalaisilla ennen kuin sen sai yrittää heittää koriin.

Kolmannessa lajissa luokan piti kommunikoida keskenään voittaakseen vastustajansa. Suohon laulannassa kumpikin luokka yritti vuorotellen keksiä tiettyyn aiheeseen liittyviä lauluja. Kilpailun voitti se luokka, joka keksi sellaisen laulun, jonka jälkeen vastustajaluokka ei enää pystynyt jatkamaan.

Kaikki luokat suoriutuivat tehtävistä, ja energiaa riitti. Luokkien välillä näkyi kuitenkin selviä eroja yhdessä toimimisen suhteen. Luokat, jotka tsemppasivat toisiaan, tukivat ja hyödynsivät yksilöiden vahvuuksia, menestyivät paremmin kuin luokat, joissa muutama henkilö vei koko show’n itselleen.

Mukanani näitä kisoja vetämässä olivat koulunne upeat ja aktiiviset tukioppilaat. Kiitos heille aktiivisuudesta!

Kiitos myös kaikille osallistuneille ja opettajille, jotka mahdollistivat toiminnan toteuttamisen koulullanne.